23948sdkhjf

Sahva: Kommunerne presser priserne

Det er den økonomiske situation i landets kommuner, der gør, at udvalget på ortopædisk fodtøj ikke er større, forklarer Sahvas direktør
Indkøbsfællesskabet 12-bygruppen, som Esbjerg Kommune er en del af, fokuserede i det konkrete tilfælde mere på prisen end på sortimentet i det udbudsmateriale, som blev udsendt for ortopædisk fodtøj. Det fortæller den adm. direktør i Sahva, Rene Engskov.

Landets kommuner er under pres, når det handler om økonomien. Det kan mærkes på de sociale kerneområder – det gælder også handicapområdet. Det fremgår af udbudsmaterialet, at 12-bygruppens tildelingskriterium var laveste pris, hvilket gør, at kan en leverandør leve op til de af kommunerne fremstillede minimumskrav, så er den pågældende leverandør med i konkurrencen om den laveste pris. Det er under de forhold, at Sahva har budt ind på markedet.

"I overensstemmelse med udbudsmaterialet har vi givet et tilbud, som svarede til de ønsker og krav, som indkøbsfællesskabet stillede – og i den forbindelse har vi defineret et sortiment, som lever op til kommunernes økonomiske ønsker. Alle kommuner har sagt god for samt anerkendt vores sortiment," siger Rene Engskov.

Han giver samtidig udtryk for, at han helst vil tilbyde brugerne af ortopædisk fodtøj sko i det design, som den enkelte bruger ønsker – men erkender samtidig, at det ikke kan lade sig gøre uden en form for egenbetaling.

Brugernes behov opfyldes

"Det er ingen hemmelighed, at kommunerne er nødt til at spare – og derfor oplever vi også, at kommunerne tillægger prisen stor vægt, når de sender varer i udbud. Her forsøger vi så at matche konkurrenternes priser – og samtidig forsøger vi at holde kvaliteten på det højest mulige plan," fastslår Rene Engskov.

Sahva er forpligtet til at levere den økonomisk mest fordelagtige sko, og denne vil – ifølge Rene Engskov – altid leve op til kundens ortopæiske behov, men ikke nødvendigvis kundens kosmetiske behov. Sko med andre designs kan bestilles, men ofte mod en mindre egenbetaling.

"I Sahva går vi ikke på kompromis med kvaliteten på trods af prisen, men vi reducerer naturligt i sortiment på grund af selvsamme prispolitik. Kommer der så nogen - hvilket erfaringsmæssigt sker relativt sjældent - der ryger udenfor vores sortimentsbredde, er det selvfølgelig muligt at finde sko til disse," fastslår Rene Engskov.

Dårlig kundebehandling

Rene Engskov beklager overfor NyhedsInformation, hvis kunderne i Sahvas klinikker oplever dårlig kundeservice. Kunderne skal behandles ordentligt, pointerer han – men erkender en mindre ting, som Sahvas klinik-personale kan blive bedre til:

"Vi har ikke uddannet vores personale til at forklare kunderne om de disponeringer, som kommunerne har foretaget i forhold til deres udbud," påpeger Rene Engskov.

Han fortæller, at det for hans personale er et problem, når de skal forklare kunderne, at de ikke kan vælge frit imellem alle sko, hvis kommunerne skal betale.

"Tidligere har forældrene været vant til, at de kunne vælge frit – sådan er det desværre ikke længere," fortæller Rene Engskov og forklarer, at kommunerne har fundet det nødvendigt at sætte skrappe økonomiske krav til, hvilke valgmuligheder forældrene har – hvis kommunerne skal betale.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.614