23948sdkhjf

Centrale indkøb ødelægger ikke markedet

Centralisering: Det kan give store besparelser, og i langt de fleste tilfælde vil centraliseringen ikke påvirke konkurrencen på det pågældende marked, fremgår det af ny rapport
Der er ofte store besparelser at hente, når den offentlige sektor samler sine indkøb. I langt de fleste tilfælde vil centraliseringen ikke påvirke konkurrencen på det pågældende marked. Det fremgår af en ny rapport "Effektivt offentligt indkøb", udgivet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hvis den offentlige indkøber er en stor spiller på markedet, kan det offentlige indkøb dog få konsekvenser for konkurrencen. Det er derfor vigtigt, at de offentlige indkøbere på forhånd analyserer de konkurrencemæssige konsekvenser af deres indkøb og tilrettelægger indkøbspolitikken herefter.

Hvis analysen viser, at små og mellemstore virksomheder er vigtige for konkurrencen eller den offentlige indkøber, så bør indkøbspolitikken tage hensyn til de små og mellemstore virksomheder. F.eks. ved at bryde et større udbud op i flere underudbud.

Omvendt kan der være situationer, hvor offentlige indkøbere opnår væsentlige besparelser ved at gå sammen om et stort fælles udbud, uden at det svækker konkurrencen. Et stort udbud kan tiltrække internationale leverandører og muliggøre, at stordriftsfordele hos leverandører udnyttes.

Godt grundlag

I 2008 købte offentlige institutioner ind for 270 mia. kroner svarende til 16 pct. af det danske bruttonationalprodukt.

Ifølge vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Christian Ølgaard, skal de offentlige indkøbere være opmærksomme på, at deres indkøb ikke skader konkurrencen. Dårligere konkurrence vil betyde, at såvel offentlige indkøbere som andre købere vil opleve højere priser og et mindre udbud på sigt. Hvis indkøberne analyserer markedets konkurrenceforhold på forhånd, er det muligt at centralisere indkøbene uden at skade konkurrencen, påpeger han.

“Rapporten er et godt grundlag til at udforme en offentlig indkøbspolitik, der både giver mere kvalitet for pengene og fastholder konkurrencen på de enkelte markeder til gavn for forbrugerne og samfundet som helhed," siger Christian Ølgaard.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111