En sundhedsafdeling bliver til seks
Fra en til seks
De nuværende otte driftsledelsesområder, hvor plejecentre, hjemmepleje og sygepleje geografisk var samlet under én leder, nedlægges. I stedet oprettes seks strategiske ledelsesområder - plejecentre, hjemmepleje, sundhedsvæsen, sygepleje, træning og aktivitet samt madservice.De daglige opgaver overfor borgerne varetages af tværfaglige teams, som har kompetence til at træffe langt de fleste beslutninger. Centerledere/afdelingsledere varetager de lokale driftsmæssige forhold og personaleledelse, mens de strategiske ledere arbejder med de overordnede driftsmæssige forhold og strategiske udviklingsretninger.- Nærhedsledelse bliver et kodeord i det daglige arbejde. De enkelte medarbejdere vil opleve, at deres kompetencer kommer mere i spil, og at de kan træffe flere beslutninger selv og sammen med kollegerne i teamet, forklarer chefen for Sundhed og Omsorg, Lis Kaastrup.- Den øgede tværfaglighed i udførslen af opgaverne vil også slå igennem på ledelsesniveau. De seks strategiske ledere vil således hurtigst muligt få lokalefællesskab på Blichergården i Viborg, ligesom netværk mellem afdelingsledere/centerledere og indenfor og på tværs af afdelinger er et vigtigt element i ledelsesstrukturen, siger Lis Kaastrup.
Tværfagligt fællesskab
Den øgede tværfaglighed i udførslen af opgaverne vil også slå igennem på ledelsesniveau. De seks strategiske ledere vil således hurtigst muligt få lokalefællesskab på Blichergården i Viborg, ligesom netværk mellem afdelingsledere/centerledere og indenfor og på tværs af afdelinger er et vigtigt element i ledelsesstrukturen.Den stramme økonomi - og de deraf følgende besparelser - er en del af baggrunden for, at Byrådet i juni vedtog den nye organisering, som skal sikre en mere effektiv opgaveløsning og bedre udnyttelse af medarbejderresurserne. Men det er langt fra hele baggrunden, siger Socialudvalgsformand Mette Nielsen:- Presset økonomi eller ej - vi ville under alle omstændigheder have foreslået de fleste af de ændringer, som nu er vedtaget. Borgerne skal i endnu højere grad opleve, at der foregår en koordineret indsats, som tager udgangspunkt i deres behov og ikke i systemets behov. Teamet omkring den enkelt borger, der har brug for hjælp, kommer i centrum, og vi gør vores organisation mere fleksibel, så det er os der tilpasser os til borgerens behov og aldrig omvendt. Det gør vi blandt andet ved, at hver borger får en "tovholder", som skal koordinere teamets arbejde omkring den enkelte.