23948sdkhjf

Behov for bedre information om akutsystemet

Region Midtjylland skal blive bedre til at forklare, hvordan lægevagten fungerer, og hvornår man bruger ambulancer. Det erkender direktør i Region Midtjylland på baggrund af en sag fra Ferring Strand og Bovbjerg Camping.

 

Klage over patientforløb

Den konkrete sag bygger på en klage over et patientforløb, hvor en kvinde kom til skade to gange i døgnet mellem den 30. april og 1. maj. Anden gang brækkede hun benet og blev kørt med taxa til Regionshospitalet Herning, hvor hun fik behandling.

Klagen drejer sig især om, at patienten blev afvist af fire forskellige læger, hvor de igen og igen skulle give de samme oplysninger, og at kvinden og hendes pårørende ikke fik den hjælp, de bad om.

- Det har været en frustrerende oplevelse for kvinden og de pårørende. Derfor har det også været vigtigt for os at undersøge, om vores system har svigtet, siger direktør i Region Midtjylland, Leif Vestergaard Pedersen.

 

Tættere samarbejde

Den undersøgelse ligger nu klar i form af en redegørelse. På baggrund af undersøgelsen konkluderer han, at der hverken har været tale om fejlskøn eller forkerte vurderinger.

- Men begivenheden understreger behovet for, at vi forbedrer informationsindsatsen. Det skal være tydeligere, hvornår vi bruger ambulancer, og hvordan lægevagten fungerer, siger Leif Vestergaard-Pedersen.

Desuden mener han, at en del af usikkerheden for patienten og hendes pårørende kunne være undgået, hvis visitationen til det samlede akutte system med ambulancer og vagtlæge arbejdede bedre sammen.

- Det er et problem, at det er forskellige instanser, der modtager opkald til henholdsvis 1-1-2 og lægevagten. Vi arbejder på at løse det, men er endnu ikke helt i mål, siger Leif Vestergaard Pedersen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063