23948sdkhjf

Brugerinddragelse fører til innovation

At involvere brugerne er et velkendt udviklingsinstrument på mange offentlige og private arbejdspladser. Men den traditionelle form, hvor man måler brugernes tilfredshed på spørgeskemaer, levner ikke megen plads til at udvikle og forny. Hvis man derimod inddrager brugerne mere aktivt, skaber man bedre rammer for reel fornyelse og innovation af produkter og service, viser rapporten.

 

Fire eksempler

Mens selve brugerinvolveringen er blevet undersøgt før, analyserer FTF for første gang, hvad brugerinvolvering betyder for medarbejdernes faglighed.Rapporten viser fire eksempler på, at det har gavnet kvaliteten at involvere brugerne, nemlig i Jyske Bank, Kost- og Ernæringsforbundet, Jobcenter Viborg og Odense Universitetshospital."Brugere og borgere bør altid være i centrum for opgaveløsningen på arbejdspladserne. Men fagprofessionelle medarbejdere kan godt have en vis skepsis over for at involvere brugerne, fordi det kan underminere deres egen faglighed og lede til 'brugertyranni'. Rapporten viser imidlertid, at hvis brugerinvolveringen gribes fornuftigt an, sker det modsatte - det styrker faktisk fagligheden", siger FTF's formand, Bente Sorgenfrey. 

Innovation

"Det er vigtigt, at brugerinvolveringen sker med innovation for øje og ikke bare gennem standardiserede spørgeskemaer. Så kan den nemlig blive et værdifuldt redskab for medarbejdere og ledere til at finde de fagligt bedste løsninger. Det kræver bl.a. også løbende kompetenceudvikling af medarbejderne, så de får en bedre bruger- og innovationsforståelse", siger Bente Sorgenfrey. 
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063