Brugerinddragelse fører til innovation
Fire eksempler
Mens selve brugerinvolveringen er blevet undersøgt før, analyserer FTF for første gang, hvad brugerinvolvering betyder for medarbejdernes faglighed.Rapporten viser fire eksempler på, at det har gavnet kvaliteten at involvere brugerne, nemlig i Jyske Bank, Kost- og Ernæringsforbundet, Jobcenter Viborg og Odense Universitetshospital."Brugere og borgere bør altid være i centrum for opgaveløsningen på arbejdspladserne. Men fagprofessionelle medarbejdere kan godt have en vis skepsis over for at involvere brugerne, fordi det kan underminere deres egen faglighed og lede til 'brugertyranni'. Rapporten viser imidlertid, at hvis brugerinvolveringen gribes fornuftigt an, sker det modsatte - det styrker faktisk fagligheden", siger FTF's formand, Bente Sorgenfrey.
Innovation
"Det er vigtigt, at brugerinvolveringen sker med innovation for øje og ikke bare gennem standardiserede spørgeskemaer. Så kan den nemlig blive et værdifuldt redskab for medarbejdere og ledere til at finde de fagligt bedste løsninger. Det kræver bl.a. også løbende kompetenceudvikling af medarbejderne, så de får en bedre bruger- og innovationsforståelse", siger Bente Sorgenfrey.