Kontanthjælpsmodtagere skal hjælpe kontanthjælpsmodtagere
Kontanthjælpsmodtageres egne erfaringer kan gøre os klogere på, hvad der skal til, for at en beskæftigelsesindsats virker. Et nyt forskningsprojekt fra AKF viser bl.a., at kontanthjælpsmodtagere oplever et opsplittet system med for lidt hensyn til den enkelte.
Kontanthjælpsmodtagerne oplever, at deres viden om deres egen situation kan udnyttes bedre i beskæftigelsessystemet. Fx kan praktisk hjælp til at komme ud af et misbrug, få behandlet dårlige tænder eller saneret en stor gæld gøre en forskel og bringe kontanthjælpsmodtagerne videre i livet. Den viden er væsentlig at få i spil. Det viser en ny undersøgelse fra AKF, Anvendt KommunalForskning, og Aalborg Universitet.En tidligere kontanthjælpsmodtager fortæller fx, at han ikke havde søgt job, fordi han havde så dårlige tænder, at han ikke kunne se en arbejdsgiver i øjnene. Han havde ikke selv råd til tandbehandling, og det tog lang tid, før han fik bevilget penge. Da hans tænder først blev i orden fik han et almindeligt job, og klarer nu sig selv.
Nyttig viden kan ligge skjult
Forskningsprojektet er gennemført i to kommuner ved at følge udvalgte kontanthjælpsmodtageres kontakt med beskæftigelsessystemet og arbejdsmarkedet over ca. et år. Forskerne har haft flere interview med kontanthjælpsmodtagere og deres sagsbehandlere, og de har fulgt kontanthjælpsmodtagernes kontakt med systemet.- Kontanthjælpsmodtagerne oplever ofte, at beskæftigelsessystemet ikke benytter deres viden om, hvad der skal til for at overvinde forhindringer for at komme i arbejde. Overser man kontanthjælpsmodtagernes viden, risikerer man at overse både væsentlige potentialer og barrierer for, at indsatser kan gøre en forskel, siger docent i AKF, Leena Eskelinen, som er en af forskerne bag undersøgelsen.
Oplever systemet opsplittet
Undersøgelsen viser også, at kontanthjælpsmodtagere oplever et system med for lidt hensyn til den enkelte og uden, at tilbuddene ses i en sammenhæng. - Kontanthjælpsmodtagernes problemer er komplekse, og de har typisk behov for hjælp fra forskellige dele af det offentlige system. Men systemet er specialiseret og forudsætter enkle og velafgrænsede problemstillinger. Det kræver i sig selv ressourcer at befinde sig som 'klient i systemet', fordi de selv skal finde ud af, hvor de kan få forskellige former for hjælp, siger Leena Eskelinen fra AKF.
Ny tilgang til viden
Oftest undersøger forskere effekter af beskæftigelsessystemet ved at lave effektmålinger ud fra spørgeskemaer og statistikker. Men i dette forskningsprojekt har forskerne spurgt kontanthjælpsmodtagerne selv, hvad de synes vil bringe dem tættere på arbejdsmarkedet. - Ud fra kontanthjælpsmodtageres fortællinger i dybdegående interview har vi udviklet en ny fremgangsmåde til at undersøge konsekvenser af beskæftigelsesindsatsen. Vores projekt viser, at der er potentiale i at tage udgangspunkt i kontanthjælpsmodtagernes viden om, hvad der virker, siger docent i AKF, Leena Eskelinen.