23948sdkhjf

Kommunerne lægger an til at få elbiler

Organisationen: Better Place har skrevet aftaler med ni af landets kommuner om at opstille ladestandere og lave batteriskiftestationer, så det bliver nemmere bl.a. at lade hjemmeplejen køre i elbiler
Inden længe vil landets kommuner summe af elbiler.

Det spår organisationen Better Place, der i øjeblikket er ved at skaffe sig aftaler med landets kommuner om at etablere såkaldt opladningsinfrastruktur til elbiler. Det vil sige stationer, hvor man kan lade sin elbil op eller skifte bilens batteri ud med et fuld opladet, hvis man f.eks. er på en længere køretur.

Better Place kalder sig selv Danmarks førende udbyder af netværk og services til elbiler og har indtil videre indgået aftaler med ni kommuner. Det er København, Rudersdal, Odense, Middelfart, Kolding, Fredericia, Morsø, Frederikshavn og Høje Tåstrup.

Meningen er, at kommunerne skal være med til at bane vejen for, at elbilerne kan gøre deres indtog i samfundet generelt. Men det er også en bevæggrund, at kommunerne som store arbejdspladser kan gå foran i bestræbelserne på at gøre samfundet fri af fossile brændstoffer, som den benzin og diesel som f.eks. kommunernes hjemmehjælpere kører på i dag.

At indføre elbiler i hjemmeplejen og på andre områder, hvor kommunerne yder en service, vil ikke alene gavne miljøet, men også spare skatteyderne for store udgifter til benzin og diesel. Det vil ske, når den el, bilerne kører på, kommer fra vedvarende energikilder som vindkraft.

Batterier med ren energi

En af Better Places grundtanker er, at jo større antallet af elbiler på vejene er, desto mere lagringskapacitet har man for vedvarende energi.

Udfordringerne med at producere el f.eks. af vindkraft er nemlig, at man ikke kan lagre den strøm, vindmøllerne skaber. Når det blæser meget, og der er overskydende el på elnettet, bliver strømmen transporteret til nabolande som Tyskland og Norge.

Men hvis elbilerne bliver almindelige, kan man udnytte den overskydende, vedvarende energi ved at lagre den på elbilernes batterier, fordi elbilerne med den intelligente løsning, Better Place f.eks. kan levere, vil kunne lade i de perioder, hvor der er overskydende energi på elnettet.

Fredericia vil vise vejen

En af de kommuner, Better Place har indgået aftale med, er Fredericia. Den daværende borgmester Uffe Steiner Jensen (S) skrev under på kontrakten 1. oktober 2009. I den forbindelse udtalte han til pressen:

"Vi tror på, at elbiler er en del af løsningen, og at vi som kommune må gå forrest og skabe rammerne for, at der kan komme flere elbiler på gaden. Det kræver intelligente og fleksible løsninger, der fungerer i det daglige, og det skal Better Place nu samarbejde med os om at skabe."

Better Place leverer som sagt infrastrukturen. Ikke bilerne.

"Vi ved fra elbilproducenterne, at man vil være klar til at sælge elbiler i stor stil omkring midten af 2011. Inden da skal vi have infrastrukturen på plads, så elbilen også bliver et reelt alternativ for bilkøbere. Derfor arbejder vi på højtryk i øjeblikket bl.a. for at lave aftaler med kommunerne, men også med store virksomheder og andre, der ser elbiler som en del af deres fremtidige strategi," forklarer Thomas Hedegaard, Business Development Manager hos Better Place og ansvarlig for aftalerne med kommunerne.

Better Place forventer at have aftaler på plads med omkring halvdelen af landets kommuner ved årsskiftet og at være landsdækkende med ladestandere og batteriskiftestationer i sommeren 2011.

"Kommunerne ser jo på det her med to sæt briller," pointerer Thomas Hedegaard.

"Dels dækker de et geografisk område af Danmark, hvor man skal have mulighed for at lade sin elbil op og skifte batteri, dels har de selv en stor organisation, der kan have gavn af at gå over til elbiler."

Intelligente elbiler

Thomas Hedegaard forklarer, at fremtidens elbiler er intelligente. De vil nemlig spørge bilejeren om, hvornår han skal bruge bilen igen, i det øjeblik han sætter stikket i kontakten for at lade batteriet op.

"Hvis det nu sker kl. 18, og bilejeren først skal bruge bilen igen kl. syv næste morgen, så vil den ikke nødvendigvis gå i gang med at lade bilen op med det samme. Elnettet er nemlig meget fintfølende, og hvis der er 10 biler på samme villavej, der skal lades op samtidig, kan elnettet ikke trække det. Det er det simpelthen ikke gearet til. Derfor kan opladningen vente med at gå i gang, til belastningen af elnettet er mindst, f.eks. kl. to om natten, og så vil bilen stadig være køreklar kl. syv," forklarer han.

Nattens energi er ren

Her er vi tilbage ved den vedvarende energi. For i dag kommerer ca. 20 pct. af vores strøm fra vedvarende energi. Vel at mærke 20 pct., når efterspørgslen er højest, hvilket er i dagtimerne. Om natten er der en meget mindre efterspørgsel efter el.

Derfor producerer vores vindmøller oftest mere el om natten, end der er brug for. Vi sender altså vores rene energi til nabolandene og anvender selv hovedsageligt den CO2-belastende, fossilt baserede energi i dagtimerne.

"Det er jo ærgerligt," mener Thomas Hedegaard og Better Place.

"Men når vi får tusindvis af elbiler på vejene, hvilket kommunerne kan være med til at sørge for, bliver vi som sagt i stand til at gemme den CO2-neutrale energi på bilernes batterier.

Det vil igen betyde, at det bliver mere attraktivt at producere vedvarende energi, og det kan få energiproducenterne til hurtigere at omstille produktionen fra kul og olie til bl.a. vindkraft og solenergi. Til gavn for os alle sammen," påpeger Thomas Hedegaard.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074