23948sdkhjf

Systemer snakker sammen

Ny teknologi: Årets Careware-udstilling i Århus præsenterede fremtidens intelligente sygehusseng, der kommunikerer med omgivelserne og giver sygeplejerskerne bedre muligheder for at overvåge og reagere på patienternes tilstand
Hverdagen for ansatte på sygehuse og plejehjem bliver nemmere. I hvert fald er der allerede nu it-systemer, der kan lette pleje- og sundhedspersonalets arbejdsbyrde. Men det kræver, at der bliver satset på den nye teknologi.

“Fremtiden byder på mange udfordringer med kortere indlæggelsestid og flere ældre. Lige nu har sygehusene stramme budgetter, men vi tror, at hvis der satses på ny teknologi, så vil det kunne betale sig i det lange løb," siger Peter Brøndum Jensen, product manager hos Linak A/S.

Her laver man aktuatorer og styrebokse til bl.a. hospitalssenge. Vådsensor sender besked til personalet om, at sengen er vædet, og kan samtidig forhindre liggesår. Ud af sengen-sensor giver personalet besked, hvis beboeren har forladt sengen.

Der laves belysning under sengen, så patienterne bedre kan finde tilbage, og det er med til at forhindre faldulykker. En rengøringsboks, der fortæller om status på rengøringen, og en service-boks, der giver serviceansatte mulighed for at lave forebyggende service på sengen. På sigt bliver det også muligt at indbygge samtaleanlæg i sengen, så borgere efter udskrivning kan kaldes i deres eget hjem af personale.

“Som det er nu, udføres en masse opgaver af sygeplejersker, som assistenter lige så godt kunne gøre, så sygeplejersken kunne få mere tid til andre ting," siger Peter Brøndum Jensen.

Der er blevet testet styrebokse og sensorer på flere sygehuse, hvor personalet har været glade for det.

En ny epoke

På Careware havde Linak A/S, Cetrea, der laver software til at skabe bedre overblik i akutmodtagelsen og på operationsstuer, samt Ascom, der laver kommunikationsløsninger til bl.a. hospitaler og plejehjem, en fælles stand.

Her stod en hospitalsseng belæsset med kasser svarende til vægten på en patient, og ved siden af en stor fladskærm med et program lavet af Cetrea, hvor sygeplejersker kan flyttes rundt på de forskellige stuer efter behov, når der kommer signaler fra sengen, som kræver assistance. Samtidig får personalet besked på deres DECT-telefoner, når der er behov for dem på en stue.

“Det er en ny epoke, og det vil betyde, at plejepersonalet både på sygehuse og plejehjem kan bruge mere tid på pleje og samtidig spare en masse skridt," siger Peter Brøndum Jensen.

Han forventer, at der vil være en synergieffekt fra den udvikling, der er foregået på sygehusområdet til plejehjem.

“Vi har set en halvering af indlæggelsestiden på sygehusene fra ti til fem dage over en årrække, og antallet af senge er beskåret fra 30.000 til 20.000 senge de sidste 25 år. Det vil alt andet lige give pres på plejehjemmene, der samtidig skal klare en større mængde ældre end før. Så det ville være oplagt at indføre noget teknologi her, som kan aflaste personalet," siger han.

Der arbejdes på, at det i fremtiden bliver muligt, at data fra sengene kan opsamles og bruges som dokumentation i et patientforløb.

De nye sygehuse

Teknologi, der både kan være arbejdskraftbesparende og højne kvaliteten for patienterne, er i fokus mange steder, når visioner for indretningen af de nye sygehuse kommer på bordet.

På Herning/Holstebro Sygehus er Cetrea Emergency implementeret. Systemet blev indkøbt i forbindelse med oprettelsen af en ny fælles akutmodtagelse med fælles visitation, to akutmodtagelser/skadestuer og to akutte sengeafsnit fordelt forskellige steder på hospitalet og spredt over to matrikler. Til at håndtere overblik, kommunikation og flow var det en nødvendighed at have et it-system, som kunne håndtere overblikket.

Systemet kan sættes op til at vise information og sikre effektiv kommunikation mellem det præ-hospitale, visitationen, skadestuen, modtageafsnittene, akutte sengeafsnit, operationsafdeling, sengeafdeling og sikre et effektivt flow til, gennem og videre fra den akutte afdeling.

Bedre overblik

Cetrea Emergency kan skabe overblik over patienter på vej ind på akutmodtagelsen, patienter i venteværelset og patienter indlagt i akutmodtagelsen. Det giver et overblik over nøglepersonale og deres roller. Det skaber et overblik over opgaver, som eksempelvis bestilte røntgen- og laboratorieprøver eller andre specialopgaver.

Ressourcer på hospitalet, såsom ledige senge, bliver klarlagt. Systemet indeholder teknologier som f.eks. store interaktive storskærme, mobile håndsæt, sporing af personale og patienter, video-streaming.

Systemerne er designet i samarbejde med klinikere og bliver løbende videreudviklet i tæt samarbejde med systemets brugere. Fordelen ved Cetrea er, at systemet kan "snakke" sammen med andre systemer, som f.eks. Linaks bokse og Ascoms DECT- og IP-telefoner, men også bookingsystemer, røntgensystemer og laboratorisystemer.

Fakta

CareWare er et projekt, udviklet af Århus Kommune, Region Midt og Innovation Lab i samarbejde med CareNet, MedTech Innovation Center, Caretech Innovation, Center for Pervasive Healthcare, Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet og Hjælpemiddelinstituttet. Projektet sætter fokus på at videreformidle og bidrage til den positive udvikling på de sundheds- og velfærdsteknologiske felter. CareWare fandt sted i Ridehuset og på Århus Rådhus. Næste års CareWare-event afvikles samme sted.

Se flere af de teknologier, der blev udstillet på CareWare her:

http://www.carewareweb.dk/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111