Kampagne: Brug fornuften, når du bruger Lægevagten!
Uhensigtsmæssig brug af Lægevagten
- Vi oplever desværre for ofte, at borgere benytter regionens Lægevagt på en uhensigtsmæssig måde, for eksempel ved at henvende sig med ting, der kunne være klaret gennem et besøg hos deres egen praktiserende læge i dennes almindelige åbningstid, siger vagtchefen i Region Sjælland, Henning Orsholt.
I efteråret 2009 foretog Region Sjælland en brugerundersøgelse blandt cirka 2000 borgere i regionen. Omkring 14 procent oplyste, at de i realiteten kunne have ventet med henvendelsen til næste dag.
Ressourcerne skal bruges rigtigt
- Det er vigtigt, vi tænker på, hvordan vi bruger ressourcerne til lægevagten bedst muligt, siger sundhedschef i Region Sjælland, Christina Sjøberg Lundgren. -Målet med kampagnen er at få ændret adfærd i forhold til Lægevagten, og vi håber naturligvis, at vi kan få reduceret antallet af henvendelser, som enten er direkte unødvendige eller kan klares af de praktiserende læger i dagtiden. Herved kan vi mindske ventetiden for de akut syge borgere, der har brug for hurtig lægehjælp.
- Lægevagten i Region Sjælland får i gennemsnit cirka 1300 opkald pr. døgn, så det har stor betydning, hvis man kan vente og i stedet bruge sin egen læge, når det er muligt. På den måde bliver der mere tid til dem, der har et akut behov, siger Christina Sjøberg Lundgren.
Tre temaer
Kampagnens virkemiddel er plakater, som sættes op i det offentlige rum, herunder også i de forskellige læge- og sundhedspraksis rundt om i Region Sjælland. De tre temaer på plakaterne er Tid, Medicin og Børns sygdom. Der appelleres til fornuften og understreges, at Lægevagten er til akut sygdom, eller forværring i en kronisk sygdom.