23948sdkhjf

Lydløse biler skaber utryghed

Elbiler er lydløse, og det kan skabe utryghed især hos ældre. Derfor er Designskolen i Kolding i gang med at udvikle en metode, så elbil-ejeren kan vælge en personlig lyd til sin bil
Vi kender det godt fra mobiltelefonerne. Da den første Nokia blev udbredt, troede vi, at mobiltelefoner simpelthen lød som den ringetone, Nokia havde opfundet til det moderne apparat.

I dag derimod bimler og bamler vores mobiltelefoner med alle slags forproducerede og hjemmestrikkede ringetoner, så enhver mobiltelefonist kan høre, at det lige præcis er hans telefon, der ringer.

På samme måde er Designskolen Kolding i gang med at gøre det muligt, at fremtidens elbilejere kan skabe personlige lyde til deres elbiler.

Skolen arbejder sammen med Vestjysk Musikkonservatorium i Esbjerg om projektet.

Ideen udsprang af, at en gruppe studerende besøgte et plejehjem for at finde ud af, hvad beboerne mente om elbiler.

"Resultatet var, at de ældre var skeptiske over for, at bilerne ikke havde lyd. De fandt det mærkeligt og træls, fordi man navigerer så meget efter lyd, når man bevæger sig rundt ude i trafikken," fortæller projektleder Mette Mikkelsen fra designskolen.

Amerikanske undersøgelser understøtter de ældres utryghed. Ifølge Fagbladet Ingeniøren viser en undersøgelse af bilulykker, som amerikanske Department of Transportation har lavet, at hybridbiler er overrepræsenterede i ulykker, der involverer de bløde trafikanter - cyklister og fodgængere.

På designskolen indledte en gruppe studerende et tættere samarbejde med en ældre beboer på plejehjemmet som repæsentant for gruppen af ældre. De studerende byggede en elbilsimulator, så den ældre dame kunne prøve af, hvordan forskellige billyde virkede på hende. En af lydene var den lyd, isen siger, når den bræer.

"Kun fantasien sætter grænser for, hvilken lyd man kan udvikle til sin elbil. Man kan få den til at sige som en gråspurv eller som en Ferrari, eller man kan udvikle sin helt egen lyd," slår Mette Mikkelsen fast.

Designskolen er efter de indledende undersøgelser nu gået i gang med et egentlig udviklingsprojekt, som går ud på at teste prototyper, som elbilproducenterne kan gå ud fra, når de i fremtiden sandsynligvis vil tilbyde forskellige lyde til de lydløse elbiler.

Mette Mikkelsen er meget sikker på, at fremtidens elbiler får en lyd af en eller anden art.

"I Japan er det allerede et lovkrav, at elbilerne skal sige en lyd. Jeg tror ikke, det bliver implementeret på de første elbiler i Danmark, som forventes at komme i handelen i 2011, men jeg tror, at det hurtigt bliver en tilkøbsmulighed," siger Mette Mikkelsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067