23948sdkhjf

Alt-i-en skærm skal styrke de ældres sikkerhed

Innovation: Med ny teknologi kan den ældre få videokontakt med fagpersonale, familie og andre ældre. Det vil frigøre mere tid til varme hænder, mener firmaet bag systemet
Pludselige smerter eller hjertebanken. Problemer med svimmelhed eller en almindelig følelse af utryghed. Det er problemer, mange ældre kan genkende.

Men med et enkelt tryk på en skærm kan den ældre borger hurtig få videokontakt til plejepersonalet, tale i onlinetelefon med familien eller tjekke blodtrykket hjemme ved køkkenbordet. I den mere fredelige afdeling kan den ældre også bruge systemet - en såkaldt alt-i-en skærm - til at spille kort med andre ældre eller til genoptræning.

Det danske firma CareDK, som er et datterselskab af Nordic Content Distributors, er parat med teknologien, som bygger på hollandske erfaringer.

"Systemet kan slå tre fluer med et smæk ved at sikre borgerne en bedre og mere tryg service, sikre sundheds- og plejepersonale bedre arbejdsbetingelser og samtidig reducere kommunernes omkostninger," siger hollandske Krijn Lakeman, som er ansvarlig for alt-i-en skærmen i Danmark.

Digital pleje

Ideen til systemet bygger på et voksende antal ældre og plejekrævende borgere kombineret med det faktum, det er svært at rekruttere medarbejdere i social- og sundhedssektoren. De senere år har der været spirende interesse for digital pleje af ældre, og en rapport fra Teknologisk Institut har for et års tid siden vist, at samfundet kan spare mange millioner kroner om året, hvis hjemmeplejerne kommunikerer med de ældre via en interaktiv tv-skærm.

Kernen i dette system er telekommunikation. Hjemme hos den ældre vil der blive opsat en særlig touchscreen (fingertrykskærm), eller den ældre kan betjene systemet med en fjernbetjening og eget fjernsyn. I den anden ende har sundheds- og plejepersonalet skærme, så man kan kommunikere med hinanden via både billede og lyd. Med et log-in kan også familie koble sig på.

Systemet er bygget op i moduler, så det kan tilpasses den enkelte borger. Der er mulighed for at sende og modtage videomail, e-mail og tale i onlinetelefon. Den ældre kan også få læst beskeder op, holde styr på medicin og lægeaftaler, modtage genoptræning og tjekke blodsukker, blodtryk og hjerterytme via systemet. I den anden ende alarmeres sundheds- og plejepersonale, hvis borgeren har problemer, eller en måling af for eksempel blodtrykket viser udsving.

Mere tryghed

"Det vil skabe tryghed for den ældre, at hun hurtigt kan få kontakt med sundheds- og plejepersonale og familie. Kommunikationen foregår med videokontakt, hvilket forstærker den ældres følelse af sikkerhed. Det er mere trygt at se den, man taler med, frem for blot at tale sammen via telefonen," mener Krijn Lakeman.

Men vil de ældre blive mere ensomme og isolerede, når besøg af sundheds- og plejepersonale erstattes af videokontakt?

"De fysiske besøg i hjemmene kan reduceres for eksempel i de tilfælde, hvor den ældre ved en fejl er kommet til at aktivere en alarm. Eller hvis en ældre blot har brug for et hurtigt råd om genoptræning eller medicinering, som kan klares via videokontakt. De ældre vil dog stadig få besøg af sundheds- og plejepersonale," siger Krijn Lakeman.

"Samtidig åbner der sig nye kommunikationsmuligheder, hvor de ældre kan mødes via billede og lyd for blandt andet at spille kort samme, og borgeren kan have videokontakt med familie," siger Krijn Lakeman. Han fremhæver, at der er mange muligheder for at øge servicen omkring både kommunikation, sikkerhed, sundhed og underholdning.

Pilotprojekt

CareDK er klar med teknologien og har kontakt til forskellige danske kommuner.

I Holland - hvor man ifølge Krijn Lakeman har samme udfordring med et stigende antal plejekrævende ældre og færre medarbejdere i ældreplejen - har man gennemført et pilotprojekt med disse alt-i-en skærme. Her afprøvede en gruppe ældre mellem 70 og 91 år teknologien i seks måneder, og ifølge CareDK lærte de fleste ældre meget hurtigt at betjene teknologien.

"Et fysisk tryghedsbesøg, hvor den ældre ved en fejl har aktiveret alarmen, og hvor fagpersonalet skal ind bag rattet og ud at køre, koster måske omkring 500 kroner i dag. Kan man reducere disse besøg, og føler de ældre sig stadig trygge, kan der være mange penge at spare", siger han.

"Det kan reducere stress hos medarbejderne, fordi de ikke skal bruge meget tid på alle de ikke-planlagte opgaver, og det vil frigøre ressourcer til varme hænder og dermed mere omsorg for de ældre."
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078