23948sdkhjf

Designtænkning i visitationen

I Holstebro Kommune arbejder visitationen på ældre- og sundhedsområdet med servicedesign i et nyt koncept, der skal understøtte gensidig tillid mellem visitationssektionen og borgerne.
Omorganisering, øget tilgængelighed og klarere kommunikationsveje. Det er tre af redskaberne, som visitationssektionen i Holstebro Kommune gennem det seneste halve år har arbejdet med at samle i et nyt servicedesignkoncept.

Servicedesign er en metode, som ved hjælp af designtænkning nytænker interaktionen mellem serviceudbyder og -modtager for at skabe en øget kvalitetsoplevelse i den service, der modtages. I samarbejde med firmaet Hatch & Bloom har visitationen designet sektionens tilbud og services. Hatch & Bloom har tidligere samarbejdet med Holstebro Kommune, da den kommunale madservice blev til "Det Gode Køkken".

En af de første forandringer, som serviceprojektet foranledigede, var en omorganisering i visitationen.

- Vi har arbejdet med en klarere ansvarsfordeling i vores opgaveløsning, fortæller Tina Vium, leder af visitationssektionen i Holstebro Kommune.

Arbejdet med den nye organisering og ubehandlede sager i efteråret har medført, at der i dag er markant lavere ventetid inden for en lang række visitationsområder.

Et vigtigt element i visitationens nye koncept er klarere kommunikationsveje. Derfor er man blandt andet gået over til et nyt telefonsystem, hvor alle opkald går ind på et hovednummer. Derudover har man udvidet åbningstiden, hvor borgere og samarbejdspartnere kan kontakte visitationen, så dialogen mellem relevante parter ad den vej kan styrkes. Tanken bag de klarere kommunikationsveje og den styrkede dialog er at fremme den gensidige tillid mellem visitationen og borgerne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078