23948sdkhjf

Flere skal op på cyklen

Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og flere af landets kommuner vil have danskerne op på cyklen.
En ny stor kampagne skal få danskerne til at cykle mere. Bag den landsdækkende kampagne Ta’ Cyklen Danmark står et partnerskab mellem tre patientforeninger (Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen), fire kommuner (Aarhus, Middelfart, Odense og Frederiksberg Kommune) samt en række andre aktører (DTU Transport, KU Science, Cyklistforbundet, DSB).

En ny undersøgelse foretaget af partnerne bag Ta’ Cyklen Danmark viser, at hver tredje dansker ikke cykler regelmæssigt og at mere end hver tiende slet ikke cykler. Målsætningen for kampagnen er at få flere til at vælge cyklen som transportmiddel i hverdagen.

Danskerne skal cykle mere, så risikoen for livsstilssygdomme som kræft, hjerte-kar-sygdomme og type 2 diabetes nedsættes. Kampagnen vil have danskerne til at hoppe på cyklen og køre de korte ture, fx transporten til og fra arbejde, uddannelse, skole eller indkøb.

- 30-40 pct. af befolkningen er inaktive. Det tal skal ned, da vi ved, at bevægelse kan være med til at nedsætte risikoen for livsstilssygdomme, som for eksempel tyktarms- og brystkræft samt hjerte-kar-sygdomme. Det er aldrig for sent at bevæge sig, så vores ambition er at fortælle danskerne, at selv de små ture kan have en stor effekt på helbredet, siger Gitte Laub Hansen fra Kræftens Bekæmpelse.



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078