23948sdkhjf

Nyt korps skal optimere processer

Medarbejderne på røntgenafdelingerne i Herning og Holstebro registrerer, tæller og ændrer arbejdsgange i disse uger med hjælp fra hospitalets nye procesoptimerings-korps. Resultatet er mere effektive afdelinger og mindre ventetid for patienterne.
Et nyt procesoptimerings-korps i Hospitalsenheden Vest skal hjælpe afdelingerne med at udvikle deres arbejdsgange.

- Målet er, at afdelingerne bliver mere effektive. Vi får jo ikke flere penge til ekstra aktivitet, men måske kan vi skabe mere kapacitet via andre og bedre arbejdsgange. Desuden vil vi gerne nære en kultur, der allerede er på afdelingerne, hvor medarbejderne tager ansvar og ændrer det, der kan forbedres. I hverdagens travlhed er det nogle gange svært at se, hvor timeglasset er smallest. Det skal korpset hjælpe med, siger økonomichef Preben Lynggaard Sørensen, Hospitalsenheden Vest.

Små ændringer i hverdagens arbejdsgange har givet mere effektivitet på røntgenafdelingerne i Herning og Holstebro. Læger, radiografer, sygeplejersker og sekretærer har sammen sat fokus på små og større arbejdsprocesser. Hen over nogle uger har de lavet målinger, indført ændringer og målt igen, og det giver nu resultater. Processen er hjulpet på vej af Hospitalsenheden Vests nye ”Procesoptimerings-korps” og konsulenter fra Region Midtjyllands Koncern HR.

Ombooking

Røntgenafdelingen i Holstebro har bl.a. målt, hvor mange gange knoglefoto-patienter bliver booket forkert, så der må laves en ny booking. Det skete 124 gange på tre uger, svarende til et lille dags-program for knoglefotos. Nu undersøger man årsagerne, så tallet kan bringes ned. Ud af de 124 ombookinger havde 17% af patienterne brugbare billeder i forvejen. Det opdages naturligvis, inden man laver nye billeder. Men afdelingen er nu ved at undersøge, hvordan man kan undgå disse henvisninger på patienter. En anden måling har betydet, at vagttelefonen er blevet flyttet fra vagthavende læge til en sekretær. Lægen bliver nu kun forstyrret 2-3 gange om dagen i snit mod tidligere ca. 17 gange dagligt. Sekretæren kan klare langt de fleste opkald. Lægen har dermed mere uforstyrret tid til sit arbejde.

Hospitalsenheden Vests nye procesoptimerings-korps består af syv personer: Fire fra staben og tre fra klinikken. 5-10 afdelinger kan få hjælp fra korpset i 2015.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095