23948sdkhjf

Høj patienttilfredshed på nordjyske sygehuse

Patienter oplever, at personalet er venligt og imødekommende, og flere end 8 ud af 10 patienter er i høj grad tilfredse med det samlede forløb fra indlæggelse til udskrivelse, viser undersøgelse.
Nordjyske patienter er meget tilfredse med den pleje og behandling, de får på de nordjyske sygehuse og i psykiatrien. Enkelte områder kalder på forbedring. Det viser de to seneste Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser, LUP somatik 2014 og LUP psykiatri 2014.

LUP somatik 2014 viser, at patienter oplever, at personalet er venligt og imødekommende, og flere end 8 ud af 10 patienter er i høj grad tilfredse med det samlede forløb fra indlæggelse til udskrivelse. For de ambulante patienter er tallet oppe på 9 ud af 10. På alle områder ligger LUP somatik enten over det nationale niveau eller ligger på samme niveau.

- Det er rigtig flot og roserne skal gå til vores dygtige medarbejdere. De arbejder målrettet med at følge op på resultaterne af disse undersøgelser, som løbende skal forbedre oplevelsen af at være patient, siger regionsrådsformand Ulla Astman (A).

Patient- og pårørendeinddragelse

Den nye undersøgelse peger også på områder, der kan forbedres på sygehusene. Det gælder f.eks. patientens oplevelse af at være inddraget i behandlingen. Nogle patienter oplever, at de eller deres pårørende ikke i særlig høj grad har mulighed for at deltage i beslutninger om deres behandling.

- Det skal vi følge op på, selvom vi allerede har fokus på patient- og pårørendeinddragelse, men vi kan gøre det bedre, som undersøgelsen viser. Vi skal være bedre til at lytte til patientens viden og sætte patienten i centrum i patientforløbet. Vi har igangsat forskellige indsatser på sygehusene, som på sigt skal forbedre patienternes oplevelse af at være inddraget, siger Asta Skaksen (V), formand for Udvalget for Kvalitet og Patientsikkerhed.

Af disse indsatser er ”Patientens Team og behandlingsansvarlig læge”, som har fokus på at skabe sammenhæng i patientforløbet, hvor patienten oplever at være inddraget og oplever at være i centrum i sit forløb. Samtidig bliver indsatsen ”Godt du spør´” rullet ud på sygehusene og opfordrer patienter til at huske at få svar på deres spørgsmål om deres behandling. Og en tredje indsats er den skriftlige patientkommunikation, som regionen har løftet.

Kan lære af psykiatrien

LUP psykiatri 2014 tegner et billede af, at de somatiske sygehuse kan lære af psykiatrien, når det handler om at inddrage patienter og pårørende i behandlingen.
Af voksne ambulante patienter i psykiatrien i Region Nordjylland mener godt 8 ud af 10 patienter, at de har indflydelse på den behandling, de får. Og tæt på 9 ud af 10 af de forældre, der får deres barn behandlet ambulant i psykiatrien, føler sig inddraget i både udredningen og behandlingen af deres barn.

- Det er rigtig flot arbejde fra personalets side. Psykiatrien har mange års erfaring med at inddrage patienten og patientens familie og netværk, så det giver god mening, hvis de somatiske sygehuse skeler til psykiatrien på det område”, siger Jette Ramskov (A), formand for Psykiatriudvalget.

Der er dog også plads til forbedringer på det psykiatriske område, blandt andet når det gælder den lovpligtige behandlingsplan. Her siger knap halvdelen af de voksne indlagte patienter, at de kender deres egen behandlingsplan. Indsatserne ”Patientens Team og Behandlingsansvarlig læge” har dog også fokus på den del.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063