23948sdkhjf

Storkøkkener køber økologi for 1 milliard

Mejerivarer er den varegruppe, der udgør den største andel af økologiske varer til foodservice med 41 procent.
Det samlede salg af madvarer til foodservice var i 2013 18,4 milliarder kroner, og heraf udgør økologiske varer 981 millioner kroner, hvilket svarer til 5 procent. Det viser Danmarks Statistiks første undersøgelse af salg af økologiske varer til foodservice.

Salget af økologiske varer til foodservice minder om salget af økologiske varer i detailhandelen, når man ser på, fordeling på varegrupper. En undtagelse er kød, fjerkræ og fisk, hvor andelen i detailhandel er 7 procent. Det er mere end dobbelt så højt som i foodservice-sektoren, hvor andelen er 3 procent. Kød er den varegruppe, der fylder mindst i det økologiske salg til både foodservice og detailhandlen.

Mejerivarer er den varegruppe, der udgør den største andel af økologiske varer til foodservice med 41 procent. Særligt mælk og fløde vejer tungt med 28 procent af salget til foodservice, mens det udgør 19 procent af salget til detailhandlen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.016