God logistik frigiver "varme hænder"
Sammenhængende logistik frigiver tid til patienten, skriver godtsygehusbyggeri.dk.
Hvis personalet ikke selv skal håndtere indkøb, betaling og håndtering af nye varer, kan der spares en del ressourcer, skriver regionerne i nye anbefalinger. Foto: Colourbox.
Det skriver godtsygehusbyggeri.dk.
Sammenhængende logistik betyder kort sagt mere tid til patienten.
Logistik bør være indtænkt i udbuddet fra starten i forhold til bl.a. størrelsen af pakninger, så skabe og hylder på hospitalerne kan håndtere disse pakninger. Varerne skal derfor i højere grad - end de bliver i dag - bestilles gennem de etablerede indkøbssystemer, fremfor at personalet selv bestiller varerne direkte fra leverandøren, da dette ofte vil medføre ekstraudgifter til levering, håndtering og betaling af varen.
Ved at arbejde med sammenhæng i processerne kan det på sigt være med til at frembringe store effektiviserings- og besparelsesmuligheder. Og det vil være muligt at frigive ressourcer samt varme hænder derved.
I regionerne har man udarbejdet en række anbefalinger der blandt andet går ud på, at regionerne igangsætter Supply chain managment–aktiviteter på tværs af regionerne og strategiske udviklingsaktiviteter med de vigtigste leverandører.
I relation til sygehusbyggerierne bliver det desuden anbefalet, at den bagvedliggende logistiske facilitet bliver taget i betragtning tidligt i byggeprojekterne, skriver godtsygehusbyggeri.dk.