23948sdkhjf

Ergolet vil fordoble eksporten

Velfærdsteknologifirmaet Ergolet har tre fjerdedele af salget i udlandet. Fremover skal endnu mere af væksten findes udenfor landets grænser.
Eksporten skal - i endnu højere grad - drive væksten for Ergolet i Korsør. Virksomheden leverer mobilitetsløsninger, inklusive loftliftsystemer, mobile løftere, ståløftere og badeløsninger til plejesituationer i hjemmet, på hospitaler og andre omsorgsinstitutioner.

- 75 procent af vores marked er i dag eksport. Og ser vi tre år frem, så regner jeg med, at vi fordobler vores omsætning på eksportmarkederne. Jeg tror ikke, vi kan blive større på det danske marked, og det vil være svære for os at holde den samme omsætning i Danmark, som det vil være at vækste i udlandet. Så når vi kigger ud i fremtiden, så vil det være på eksportmarkederne, at vi vil have vores store satsninger, siger direktør Peter Harwith Nielsen fra Ergolet.

Succes hjemme sikrer salg ude
Før velfærdsteknologifirmaet kan tage det naturlige næste skridt ud i verden, for at holde og øge omsætningen, skal hjemmemarkedet først være på plads. Tilstedeværelse på det danske marked er afgørende for at få de fornødne erfaringer og referencer til eksport.

- Hjemmemarkedet betyder alt. Specielt inden for denne her branche, i og med hele verden kigger på Skandinavien som førende på området. Ord som arbejdsmiljø, værdighed og selvhjulpenhed begynder stille og roligt at vinde indpas i andre lande, og det gør, at vores produkter følger med. Men det tager tid at overbevise folk om, at de skal bruge hjælpemidlerne. Der har vi brug for vores hjemmemarked. For her kan vi lave nogle fantastiske cases. Vi kan bevise, at produkterne skal bruges, og vi er langt fremme med, hvordan man bruger produkterne; og så kan vi sælge dem til andre lande, siger Peter Harwith Nielsen.

Forarbejde giver succes - og nye idéer
Hans råd til andre virksomheder, som i de kommende år vil tage hul på eksport, er at lære at forstå landet, deres teknologi, kultur og særlige behov. En viden, der samtidig kan inspirere til effektfuld videreudvikling af virksomhedens produkter og produktportefølje.

- Typisk når vi går ind på et eksportmarked, bruger vi ét til to år på forberedelse. Dels på at lave markedsundersøgelser for at finde ud af, hvad der er brug for, dels på at produktmodne vores produkter og gøre dem klar. Selv om vi i Skandinavien er førende, så kommer der også krav fra andre lande, der er med til at sætte udviklingen, bl.a. på genoptræningsudstyr. I Asien for eksempel har de en helt anden kultur for genoptræning. Der kæmper de mere og har lyst til at anvende nogle teknologier og andre produkter inden for genoptræning, fordi folk skal klare det selv. Og det har faktisk skabt en ide til et af de produkter vi har i dag, siger Peter Harwith Nielsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.248