23948sdkhjf

Stigende tilfredshed med hjemmeplejen i Slagelse

Tilfredsheden er steget inden for den personlige pleje som f.eks. vask, påklædning og toiletbesøg, viser ny undersøgelse.
562 modtagere af hjemmepleje har i 2014 deltaget i en tilfredshedsundersøgelse om deres opfattelse af hjemmeplejen i Slagelse Kommune. Undersøgelsen er nu offentliggjort og viser generelt stor og stigende tilfredshed og en oplevelse af en højere og mere ensartet kvalitet end tidligere, fortæller kommunen.

Færre borgere er utilfredse og flere melder om generel tilfredshed med hjemmeplejen i 2014 sammenlignet med 2012 i Slagelse Kommune. Det gælder blandt andet den praktiske hjælp, som f.eks. tæller rengøring, hvor tilfredsheden er steget til 75 % i 2014 fra 65 % i 2012. Dertil er tilfredsheden steget inden for den personlige pleje, som f.eks. er vask, påklædning og toiletbesøg.

"Undersøgelsen fortæller os, at vi arbejder den rigtige vej i hjemmeplejen i Slagelse Kommune, og at borgerne generelt oplever at få den bevilgede hjælp på et tilfredsstillende niveau. Den viser dog også, at vi blandt andet skal blive endnu bedre til at give borgerne besked ved forsinkelser, og at antallet af forskellige hjemmehjælpere har stor betydning for vores borgeres oplevelse af hjemmeplejen," siger Michael Gram, formand for Sundheds- og Seniorudvalget.

Tilsyn hos borgerne

Myndighedsafdelingen i Slagelse Kommune har suppleret tilfredshedsundersøgelsen med tilsyn hos borgere, der får hjælp i eget hjem. Borgerne blev spurgt ud fra et spørgeskema, og af svarene fremgår det, at 88% af borgerne er tilfredse eller meget tilfredse med hjemmehjælpen. 92% af borgerne vurderer, at der er overensstemmelse med den hjælp, de får, og den, de har fået bevilget.

"Det er meget positivt, at der er overensstemmelse mellem tilfredshedsundersøgelsen og det tilsyn, som vi har foretaget. Det viser, at de høje forventninger byrådet har til hjælpen til vores ældre bliver indfriet af vores dygtige medarbejdere, som leverer servicen," siger Michael Gram.

Flere føler sig ensomme

Ud over tilfredsheden med hjemmeplejen tager undersøgelsen også fat om emnet ensomhed, og her understøtter resultaterne det generelle billede i landet, som i foråret har været omtalt i landets medier, om at der bliver flere ensomme, fortæller kommunen. Der er en stigning i antallet af borgere i hjemmeplejen, der ikke kommer ud på besøg eller til aktiviteter, og dette suppleres af et fald fra 60 % i 2012 til 55 % i 2014 i antallet af borgere, der har besøg fra pårørende ugentligt.

"Ensomhed har stor betydning for vores mentale sundhed og livskvalitet, og derfor arbejder vi også med flere indsatser, for at færrest mulige føler sig ensomme. Det gælder blandt andet den kommende sundhedspolitik, hvor vi har et klart mål om at nedbringe antallet af ensomme, og et af midlerne i forhold til vores ældre borgere, er vores aktivitetscentre med daglige muligheder for aktiviteter," fortæller Michael Gram.

Hvert andet år gennemfører Slagelse Kommune en borgertilfredshedsundersøgelse af hjemmeplejen for at gøre status over, hvor hjemmeplejen fungerer, og hvor der skal sættes yderligere ind for at servicere borgerne bedst muligt og til flest muliges tilfredshed.

Undersøgelsen blev første gang gennemført i 2012, og i efteråret 2014 blev samme undersøgelse igen sendt ud til ca. 1000 modtagere, hvor af 562 har besvaret undersøgelsen. Antallet af besvarelser er på samme niveau som i 2012, og de to undersøgelser er derfor sammenlignelige.

Myndighedsafdelingen udfører spørgeskemaundersøgelsen til borgere i eget hjem hvert andet år, og sidste rapport var således fra 2013. Myndighedsafdelingen har spurgt 571 borgere ud fra spørgeskema.

Både tilsynsrapporten og tilfredshedsundersøgelsen kan læses på Slagelse Kommunes hjemmeside.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078