23948sdkhjf

Sociale ældre bruger "klip" på bløde værdier

Ældre bruger overvejende den ekstra hjemmehjælp på menneskelig kontakt og oplevelser, viser en stikprøveundersøgelse foretaget af Magasinet Pleje.
Nogle ældre vil gerne samle timer sammen til en hovedrengøring. Andre vil gerne have et ekstra bad. Men størstedelen af den hjælp, som de svageste ældre landet over lige nu modtager i forbindelse med den nye klippekortordning i hjemmeplejen, bruges på sociale aktiviteter.
Det viser en stikprøveundersøgelse foretaget af Magasinet Pleje blandt en række af landets kommuner.

Dermed følger kommunerne tendensen fra Københavns Kommune, der i 2014 var den første kommune i landet, der satte en klippekortordning i værk som følge af midler fra ældremilliarden.
Siden er ordningen bredt ud til hele landet: Der er på Finansloven for 2015 afsat 75 millioner kr. til et halvt års ”klip” til kommunernes svageste ældre. Fra 2016 bliver puljen sat op til 150 mio. kr. Hvert klip giver en halv times ekstra hjælp om ugen.

I Brønderslev Kommune viser en opgørelse at ordningen fordeler sig i tre hovedområder: 36 procent har valgt at bruge tid på praktiske gøremål i hjemmet. De resterende 64 procent bruges på ”ledsagelse udenfor hjemmet” (28 procent) og sociale aktiviteter (36 procent).
”Man kan også sige, at ledsagelse udenfor hjemmet er en social aktivitet. Så ja, overvejende er det dét, borgerne efterspørger,” siger visitationschef Ellen Lykke til Magasinet Pleje.

I Slagelse Kommune er der også primært efterspørgsel på sociale aktiviteter.
”Borgerne bruger den ekstra tid på enten opsparing til familiebesøg eller til de mere bløde værdier i hverdagen, såsom at få læst breve eller avisen op,” siger ældrechef Marianne Kristensen.

En verden til forskel
På Bornholm er klippekortordningen meget betydningsfuld ifølge udviklingskonsulent i Center for Ældre, Pia Krathmann Holm.
”Vi har generelt en udfordring på Bornholm med, at mange borgere vælger at flytte over vandet. Det betyder, at rigtig mange ældre sidder tilbage uden familiens hjælp i det daglige. Mange borgere kan ikke selv komme udenfor en dør, så klippekortsordningen kan betyde en verden til forskel for dem,” siger Pia Krathmann Holm.
”Vores borgere har fået lys i øjnene. I det hele taget bliver jeg rørt af alle de mange fortællinger, vi har fået fra vores fagpersonale. Og dem skal vi jo ikke glemme i fortællingen. Hjemmeplejen kommer endnu tættere på borgeren og får også et boost af alle de gode oplevelser. Det fag, de valgte at uddanne sig i, får pludselig en renæssance istedet for, at vi kun taler manglende ressourcer,” siger Pia Krathmann Holm.
I Silkeborg taler man ligefrem om, at klippekortordningen kan betyde flere arbejdspladser i kommunen.
”Vi har endnu ikke ansat flere medarbejdere til at løse opgaven, men i takt med udbredelsen af brugen af kortet kan det måske blive aktuelt,” siger funktionsleder i Silkeborg, Karen Sundbøll.

Læs mere i Magasinet Pleje, der udkommer i dag fredag.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078