Pris for tilgængelig livemusik
Volue modtager Bevica Fondens Tilgængelighedspris 2015 for deres nytænkende arbejde med at skabe bedre musikoplevelser for unge med handicap
Volues tilgang til tilgængelighed har vakt stor interesse både blandt unge med handicap og i livemusikmiljøet. Volue startede i 2014 efter en undersøgelse, der viste, at mange unge med handicap ofte eller meget ofte må aflyse at overvære livekoncerter på grund af udfordringer med tilgængeligheden. Omvendt har mange spillesteder og festivaler efterspurgt mere viden om, hvordan de bliver mere tilgængelige for gæster med særlige behov.
Alle hjørner med
Bestyrelsesformand Torben Svanberg fra Bevica Fonden siger om Volues tilgang:
”Det handler ikke kun om, hvorvidt man kan få adgang til spillestedet eller festivalen. Projektet tager fat i alle hjørner af livemusikken, om det er koncertoplevelsen eller mødet med de ansatte og frivillige, eller om man kan få den nødvendige information, man har behov for, inden man besøger et spillested eller en festival. Det synes vi er rigtigt interessant og ikke mindst vigtigt for at få en god helhedsoplevelse.”
Volue vil bruge prisen på, at endnu flere spillesteder og festivaler bliver tilgængelige for gæster med særlige behov. Projektet vil nemlig klæde de endnu ikke involverede spillesteder og festivaler på til at skabe bedre forhold for gæster med særlige behov. Projektets mål er, at de involverede spillesteder og festivaler skal dyste om at vinde Tilgængelighedsprisen 2016.
Andre spillesteder med
SUMH (Sammenslutningen af Unge Med Handicap) har som en del af projektet Volue i samarbejde med Muskelsvindfonden, Roskilde Festival og Realdania undersøgt, om sommerens festivaler og andre spillesteder rundt om i landet er inkluderende nok for unge mennesker med handicap.
Blandt andet Roskilde Festival, Grøn Koncert og Vilde Vulkaner i Vordingborg fik besøg af nogle af de 30 unge såkaldte ”mystery shoppers”, som i sommerens løb tog rundt i landet for at teste festivalernes tilgang til handicappede. Begrebet mystery shopping er en metode til at evaluere, om tingene fungerer i en butik. En mystery shopper er en almindelig forbruger, der engageres til at agere som almindelig forbruger og rapportere, hvad han/hun oplever.
Undersøgelsen har mundet ud i en rapport og nogle anvisninger for, hvordan man skaber bedre tilgængelighed på festivaller og spillesteder.
Realdania har støttet undersøgelsen med 100.000 kroner med henblik på at afdække de fysiske barrierer og innovationspotentialer.
Sigh