Udbud: Omkostninger overstiger værdi af opgaver
Ny undersøgelse fra Dansk Industri: 60 pct. af virksomhederne svarer, at krav til tilbudsmateriale er for høje - 53 pct. svarer, at det er omfanget og kompleksiteten af udbudsmaterialet, der afholder dem fra at deltage.
Næsten 60 pct. af virksomhederne svarer, at det er kravene til tilbudsmateriale, der afholder dem, mens 53 pct. svarer, at det er omfanget og kompleksiteten af udbudsmaterialet.
"Omkostningerne ved at lave et tilbud overstiger ofte værdien af opgaven, og ofte skal man levere en næsten færdig løsning som led i en tilbudsrunde, hvor man konkurrerer med mange andre. Det kan ikke svare sig for virksomhederne," siger Kirsten Alkjærsig, fagleder i DI Videnrådgiveme til di.dk.
Læs analysen fra DI Videnrådgiverne her
Jo mere detaljeret og omfangsrigt et tilbud til det offentlige skal være, jo dyrere bliver det for virksomhederne at udforme det. Og den regning kan kun sendes et sted hen, forklarer fagleder Kirsten Alkjærsig, DI Videnrådgiverne:
"Virksomhederne har ikke andre muligheder end at lade priserne afspejle alle de ressourcer, de bruger på at lave tilbuddene. I sidste ende er det de offentlige kunder, der kommer til at betale det spild, der er."
En løsning kan en prækvalifikation af deltagerne på et udbud.
Fakta om medlemsundersøgelsen 2015
Medlemsundersøgelsen er lavet blandt DI Videnrådgivernes 950 medlemmer.
205 har bl.a. svaret på spørgsmålet om, hvilken del af et offentligt udbud, de vurderer at være mest ressourcekrævende for virksomheden
Næsten 60 pct. af virksomhederne svarer, at det er kravene til tilbudsmateriale, der afholder dem fra at byde på offentlige udbud, mens 53 pct. svarer, at det er omfanget og kompleksiteten af udbudsmaterialet.