23948sdkhjf

3 råd til succesfulde offentlig-private innovations-partnerskaber

En ny analyse om offentlig-private innovationspartnerskaber (OPI) giver anbefalinger til det vellykkede samarbejde.
Baggrund: OPI

OPI er en forholdsvis ny form for offentlig-privat samarbejde, hvor offentlige myndigheder og private aktører indgår partnerskab om at udvikle innovative løsninger på fælles definerede problemer.

Formålet er at øge kvaliteten af offentlige velfærdsydelser, at effektivisere offentlige organisationer, og at private virksomheder kan øge deres vækst og skabe sig markedsadgang.
Det handler om engagement, vilje og ejerskab, hvis et offentligt-privat innovationspartnerskab (OPI) skal være vellykket. Det konkluderer Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde i dag i en ny analyse, som baserer sig på erfaringer fra 12 vellykkede OPI-projekter på velfærds- og miljøområdet.

- Jeg ser et stort potentiale i, at det offentlige indgår partnerskaber med private virksomheder for at skabe nytænkende løsninger, der kan vise sig at bidrage til bedre velfærdsydelser. Men samarbejdet kan være svært at styre i mål. Vi offentliggør derfor anbefalinger til, hvordan parterne får succes med partnerskabet, siger Mai Buch, der er formand for Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde.

På baggrund af erfaringerne fra de 12 casestudier har Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde altså derfor formuleret tre anbefalinger til, hvordan et OPI lykkes:

• Få en skriftlig samarbejdsaftale på plads fra start
• Etablér en projektorganisation, afstem forventninger og inddrag brugerne
• Find ildsjælene, og giv dem rum til at udfolde innovative idéer

Læs hele analysen, ”Hvad kendetegner OPI-projekter på velfærds- og miljøområdet, der lykkes?”, her.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078