23948sdkhjf

God behandling og kommunikation i Skadestuen

Patienterne er især tilfredse med personalets kommunikation og med behandlingen i Skadestuen, viser undersøgelse.
Der bliver lyttet til patienterne i Skadestuen på Aarhus Universitetshospital, og patienternes sygdom eller skade behandles, så de er trygge, når de forlader Skadestuen. Til gengæld er der en del patienter, som ikke får dækket deres behov for smertelindring, mens de er i Skadestuen, og mange informeres ikke, når ventetiden trækker ud. Det fremgår af den landsdækkende undersøgelse af skadestuepatienters patientoplevelser.

Patienterne har svaret på 17 spørgsmål, og sammenlignet med sidste år er der en lille fremgang i tilfredsheden på 13 spørgsmål. Gennemsnitsscoren er den samme for to spørgsmål, og for to spørgsmål er tilfredsheden lidt lavere i år.

"Vi er glade for, at patienterne er tilfredse med kommunikationen og behandlingen, og vi kan endda se en lille fremgang. Det er en stor anerkendelse af skadestuepersonalets faglige dygtighed. Undersøgelsen viser også, at der er et par områder, hvor vi ikke er helt der, hvor vi gerne vil være, men den giver os et godt grundlag at arbejde videre på," siger ledende overlæge Ole Mølgaard.

Under halvdelen af patienterne svarer ja til, at de får dækket deres behov for smertelindring, mens de er i Skadestuen. Derfor har Skadestuen indledt et samarbejde med hospitalets smerteteam, og sygeplejerskerne i Skadestuen kan nu indenfor visse rammer give stærk smertestillende medicin, uden at lægen skal ordinere det først.

Ventetid

Og specielt når det handler om ventetid, er der plads til forbedring. Tre ud af fire patienter oplever ventetid, og 61 % af patienterne svarer, at de ikke er blevet informeret om udviklingen i ventetid fra ankomst til undersøgelse.

"Alt for mange patienter oplever, at vi ikke kommer ud og informerer om ventetid. Vi skal være bedre til at forudse - og til at fortælle - når ventetiden stiger," siger Ole Mølgaard.

Skadestuen vil derfor gennemgå arbejdsrutiner omkring ventende patienter og venteområdet for at sikre, at der er i hver vagt er en medarbejder, der er ansvarlig for information om ventetid. Desuden bliver der arbejdet på at forbedre overblik, koordinering og forløbsledelse for at fjerne unødig ventetid i Skadestuen.

Forholdene i Skadestuen er præget af trange forhold på det tidligere Kommunehospital i Nørrebrogade. I 2017 flytter Skadestuen til Skejby, hvor der bliver væsentlig flere behandlingsrum, og Skadestuen bliver indrettet og udstyret med it, som understøtter effektive arbejdsgange.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064