Folketingsdebat om frit valg i ældreplejen
Branche- og arbejdsgiverforeningen KA Pleje ser flere muligheder for en bred politisk aftale om at styrke frit valg.
”Jeg har aldrig før oplevet så stor opbakning til fritvalg blandt Folketingets partier. Jeg vil gerne kvittere for, at også Alternativet melder sig ind på det hold, der står vagt omkring fritvalg - for de ældres skyld. Partiet er en interessant stemme i debatten, fordi det bidrager med nye perspektiver. Også i forhold til fritvalg, hvor partiets ordfører Caroline Magdalene Meier kom ind på, at der i udbud kunne stilles krav til tilbudsgivernes sociale balance (trivsel, arbejdsmiljø mm.) og grønne bundlinje. Det er tanker, som vi fra KA Plejes side meget gerne drøfter med Alternativet og andre partier, der ser et behov for en revidering af udbudsloven," Karsten Høgild, direktør i branche- og arbejdsgiverforeningen KA Pleje.
”Langt de fleste partier har noteret sig, at de ældre er mere tilfredse med den private leverandør. Det er en vigtig lektie og understreger vigtigheden af, at vi ikke diskuterer, hvem der skal hjælpe den ældre, men hvad den ældre selv ønsker og har behov for," siger han.
”Baggrunden for torsdagens debat er imidlertid kedelig, og det er de konkurser, der er sket i branchen. På den front deler KA Pleje den bekymring, som Enhedslisten har - selvom vi langt fra er enige med Enhedslisten i midlet til at løse problemet. Vi har seks konkrete forslag til, hvordan kommunerne fremover - med Folketingets hjælp - kan forhindre flere konkurser. Det er forslag, som vi allerede har drøftet med en række partier og også vil drøfte med sundheds- og ældreminister Sophie Løhde - og på baggrund af torsdagens debat ser vi flere muligheder for en bred politisk aftale om at styrke fritvalg," siger Karsten Høgild.
KA Plejes seks forslag til styrkelse af fritvalg (i kort form):
1. Bedre integrerede løsninger, hvor private leverandører kan varetage borgeres samlede behov for hjemmepleje, sygepleje, rehabilitering, aflastning med mere. Det betyder færre medarbejdere i den ældres hjem.
2. Nye opgaver i fritvalg, som aflaster kommunerne i forhold til den opgaveglidning, der sker fra supersygehusene til kommunerne. En privat leverandør vil have nemmere ved at løfte den opgave, fordi den arbejder i flere kommuner.
3. Uafhængige visitatorer, så den ældre medborger på ligeværdig vis informeres om muligheden for et frit valg af leverandør.
4. Ændring af udbudsregler, så pris ikke er den vigtigste konkurrenceparameter. Der bør samtidig indføres en prækvalifikation af et antal leverandører samt en forpligtelse for kommunen til at afgive et kontrolbud. Så det er muligt at annullere et udbud, hvis de afgivne priser væsentligt afviger fra den kommunale leverandørs eget bud.
5. Prisregulering. I det tilfælde hvor det viser sig, at den kommunale leverandør ikke kan overholde sig afgivne tilbud på opgaveløsningen, skal der indføres en forpligtelse til fremadrettet at regulere en private leverandørs pris svarende til den kommunale leverandørs budgetoverskridelse.
6. Konkurser. Der udarbejdes en vejledning, der fastlægger principper om, at hver enkelt borger - efter en konkurs - frit kan vælge en anden leverandør (privat eller kommunal). Og hvor en medarbejder selv søger ansættelse hos en anden leverandør, så kan der ikke være tale om virksomhedsoverdragelse. Det vil give tryghed hos den ældre.
1. Bedre integrerede løsninger, hvor private leverandører kan varetage borgeres samlede behov for hjemmepleje, sygepleje, rehabilitering, aflastning med mere. Det betyder færre medarbejdere i den ældres hjem.
2. Nye opgaver i fritvalg, som aflaster kommunerne i forhold til den opgaveglidning, der sker fra supersygehusene til kommunerne. En privat leverandør vil have nemmere ved at løfte den opgave, fordi den arbejder i flere kommuner.
3. Uafhængige visitatorer, så den ældre medborger på ligeværdig vis informeres om muligheden for et frit valg af leverandør.
4. Ændring af udbudsregler, så pris ikke er den vigtigste konkurrenceparameter. Der bør samtidig indføres en prækvalifikation af et antal leverandører samt en forpligtelse for kommunen til at afgive et kontrolbud. Så det er muligt at annullere et udbud, hvis de afgivne priser væsentligt afviger fra den kommunale leverandørs eget bud.
5. Prisregulering. I det tilfælde hvor det viser sig, at den kommunale leverandør ikke kan overholde sig afgivne tilbud på opgaveløsningen, skal der indføres en forpligtelse til fremadrettet at regulere en private leverandørs pris svarende til den kommunale leverandørs budgetoverskridelse.
6. Konkurser. Der udarbejdes en vejledning, der fastlægger principper om, at hver enkelt borger - efter en konkurs - frit kan vælge en anden leverandør (privat eller kommunal). Og hvor en medarbejder selv søger ansættelse hos en anden leverandør, så kan der ikke være tale om virksomhedsoverdragelse. Det vil give tryghed hos den ældre.
KA Pleje blev etableret i 2004 - samtidig med etableringen af fritvalgsordningen.
KA Pleje har overenskomst med FOA.
KA Pleje organiserer cirka en tredjedel af virksomhederne indenfor fritvalg.
KA Pleje har overenskomst med FOA.
KA Pleje organiserer cirka en tredjedel af virksomhederne indenfor fritvalg.