Implementering af velfærdsteknologi er en svær størrelse
Nyt modul hos COK fokuserer på ledelse af digitalisering. Området er nemlig et af de mest udfordrede indenfor offentlig ledelse - men samtidig det, der brugs mindst tid på.
COK's undersøgelse 'Kommunal Ledelse 2015' viser, at digitalisering og implementering af teknologi både er noget af det, de kommunale ledere er mest udfordret af og samtidig en af de opgaver, de bruger mindst tid på.
”For at klæde medarbejdere på til at anvende ny teknologi kræver det, at lederen formår at være forandringsagent. Som leder skal man have kendskab til metoder og måder, hvorpå man på arbejdspladsen kan lede store som små forandringer. Lederen skal kunne identificere potentialer, men det er samtidig vigtigt at have blik for, om der kan indhentes de gevinster, som effektiviseringen lover – f.eks. ved hjælp af værktøjer som business cases og gevinsttræer. Den del er netop central, hvis implementeringsarbejdet ikke skal give uforudset merarbejde uden reel værdtilførsel.”
Det siger COK's underviser Lise Kietzner til COK's nyhedsbrev. Hun underviser nemlig sammen med Susanne Østergaard på Ledelse af digitalisering, som er et valgmodul på DOL. På modulet tager de to undervisere også fat på udfordringen med at få medarbejdere til at se værdien i at anvende ny teknologi og nye digitale løsninger.
”Lederen har en særlig opgave i at gå i front for udviklingsarbejdet. Som leder er det vigtigt at være en dygtig kommunikator, der kan få medarbejderne med på ideen, så de ser relevansen og mulighederne i at investere både kræfter og penge i udvikling og implementering af nye løsninger. På modulet arbejder vi konkret med, hvordan lederen kan styrke sin kommunikation og involvere medarbejderne i arbejdet,” fortæller Lise Kietzner.
Næste hold af Ledelse af digitalisering starter i april i København. Du kan både tage modulet som et valgmodul på din diplomuddannelse og som en enkeltstående modul.
Tilmeld dig her.
Når lederne bliver spurgt ind til, hvad de særligt finder udfordrende, så peger de overvejende på tre ting:
1. Udfordringen med at klæde medarbejdere på til at anvende nye løsninger
2. Udfordringen med at håndtere situationer, hvor ny teknologi og digitale løsninger giver uforudset merarbejde
3. Udfordringen med at få medarbejdere til at se værdien i at anvende den nye teknologi.
Kilde: Center for offentlig kompetenceudvikling.
1. Udfordringen med at klæde medarbejdere på til at anvende nye løsninger
2. Udfordringen med at håndtere situationer, hvor ny teknologi og digitale løsninger giver uforudset merarbejde
3. Udfordringen med at få medarbejdere til at se værdien i at anvende den nye teknologi.
Kilde: Center for offentlig kompetenceudvikling.