Organisationer: Hæv ambitionerne for offentlig-privat samarbejde
FTF og Dansk Erhverv er gået sammen om at foreslå, at der etableres en national OPS-enhed.
Der er allerede i dag masser af eksempler på godt samarbejde, men desværre sker det sjældent, at gode, innovative løsninger spreder sig fra én kommune til andre, fortæller administrerende direktør Jens Klarskov fra Dansk Erhverv. Det betyder, at der er et stort spild af både menneskelige og økonomiske ressourcer.
”Der udvikles mange fremragende velfærdsløsninger i tæt samarbejde mellem det offentlige og private, men det går simpelthen ikke, at erfaringer og viden ikke samles op og deles,” siger han.
Derfor er hovedorganisationen FTF og Dansk Erhverv gået sammen om at foreslå, at der etableres en national OPS-enhed. Den skal have til opgave at samle viden og kompetencer, skabe overblik, sikre volumen og åbne døre på området for offentlig-privat samarbejde.
Udviklingsmotor
Samtidig skal enheden være udviklingsmotor for nye typer af samarbejder, hvor man tænker totalomkostningerne ind fra starten. Den skal være et sted, hvor offentlige myndigheder og virksomheder, som har brug for en hjælpende hånd til at komme i gang, kan få hjælp, og hvor også medarbejderne med de gode idéer kan finde den nødvendige hjælp.
”Grundlæggende er det offentlige og det private hinandens forudsætninger og ikke modsætninger. Derfor skal vi have offentlig-privat samarbejde ind i en ny æra til gavn for både borgere, den offentlige sektor og virksomhederne. Det kræver et nationalt samlingspunkt, så samarbejdet hviler på solid viden, så gode erfaringer spredes og fejl kun laves en gang,” siger FTF’s formand Bente Sorgenfrey
Eksport af danske velfærdsløsninger
En national OPS-enhed vil ikke blot skabe langt bedre løsninger i Danmark, den vil også etablere mulighed for eksport af danske velfærdsløsninger, siger Jens Klarksov.
”Man kan eksportere dansk velfærd til udlandet, men det forudsætter netop, at hjemmemarkedet er et springbræt for serviceeksport og udvikling af velfærdsteknologi,” siger han.
Falck og Danske Diakonhjem er to eksempler på virksomheder, der med afsæt i det danske hjemmemarked er kommet ud i verden, fortæller FTF og Dansk Erhverv.