23948sdkhjf

Det lykkes, når vi lytter

Tilfredsheden i Hospitalsenheden Vest er stor - og allerstørst hos de mange patienter, som kommer og går i ambulatorierne. Det viser Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser.
Patienterne i Hospitalsenheden Vest er glade for at blive taget med på råd. Så glade, at hospitalerne opnår en absolut topplacering i den årlige landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser.

Målt på årets tema om "Patientinddragelse" i den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) ligger Hospitalsenheden Vest over lands- og regionsgennemsnit på alle spørgsmål, når patienterne bliver bedt om at score deres tilfredshed med at deltage i beslutninger omkring deres behandling. Samtidig er der også en stigende tilfredshed med personalets evne og vilje til at give de pårørende mulighed for at deltage i beslutninger om behandling.

Urinvejskirurgisk Afdeling i Holstebro er en af de afdelinger, som patienterne sender helt til tops, når det gælder tilfredshed med patientinddragelse. En del af forklaringen kan være, at involvering og inddragelse er indlejret i kulturen omkring mødet med patienten. Dertil hører, at afdelingen gennem længere tid har tilstræbt, at alle patienter får en behandlingsansvarlig læge:

"Vi er glade for at se, at det, som vi hører på afdelingens feedbackmøder med patientrepræsentanter også kan aflæses i afdelingens resultater. Ledelsen og personalet har meget fokus på, at patientinvolvering ikke er et isoleret værktøj, men er noget, der som en naturlig del af forløbet starter i det øjeblik, patienten møder os. Vi ser, hører og lytter til, hvad der bliver kommunikeret, og tager altid udgangspunkt i det, som patienten mener, er vigtigt," oversygeplejerske Bente Møller Pedersen, Urinvejskirurgisk Afdeling.

Tilfredsheden er allerstørst hos de mange patienter, som kommer og går i ambulatorierne. I alt 327.000 ambulante besøg blev det til i 2015.

"Det er fantastisk, at vi på den måde får medvind til at fortsætte omlægningen af vores behandlingstilbud til et moderne hospital med færre sengedage og mere egen kontrol med behandlingen hos patienterne selv," siger sygeplejefaglig direktør Ida Götke.

"LUP er et blandt mange redskaber til at holde et spejl op for, om vi lykkes. Og selvfølgelig er der plads til forbedringer. Det er der altid, blandt andet på information om ventetid. Men, er vi gode til at lytte og tage patienterne med på råd, så lykkes vi også med at finde løsninger på det," påpeger kvalitets- og udviklingschef Birgitte Ostersen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079