Evnen til god kommunikation er afgørende
Der bliver flere ledere uden formelt personaleansvar i de danske kommuner. Mange af dem leder møder og står for at motivere kolleger. Men det kan være vanskeligt at navigere uden gode kommunikationsevner, viser undersøgelse.
"At agere i spændingsfeltet mellem at være tættere på ledelsen og samtidig en del af kollegaerne gør jobbet som uformel leder til en særlig kompleks ledelsesdisciplin. Her bliver evnen til at kommunikere og motivere afgørende for at lykkes," skriver Center for Offentlig Kompetenceudvikling på cok.dk.
Lone Pagh taler om ”organisationernes nye hybrider”, når hun beskriver den gruppe af medarbejdere, som falder uden for organisationernes sædvanlige kategorier.
Undersøgelsen viser bl.a., at medarbejdere i ledelseslignende funktioner på den ene side efterlyser legitimitet fra ledelsen. På den anden side er de også bevidste om, at det i virkeligheden er den legitimitet, som de får af kollegaerne, der er afgørende.
"Hvor den formelle leder i højere grad kan betjene sig af de muligheder, der ligger i den formelle ledelsesret, f.eks. gennem påbud og forbud, må den uformelle leder altså først og fremmest bedrive ledelse via sin evne til at kommunikere og motivere," skrive cok.dk.
Læs hele undersøgelsen her
Uddannelse i kommunikation
Center for Offentlig Kommunikation (COK) udbyder i 2016 modulet 'Kommunikation i ledelseslignende funktioner - (Modulet "Kommunikation" på diplomniveau)
Modulet henvender sig til koordinatorer, teamledere, projektledere, tovholdere og udviklingskonsulenter.
"Når du som medarbejder skal navigere i ovenstående udfordringer, stiller det store krav til dine kommunikative kompetencer. På trods af at du måske ikke har det formelle personaleansvar, vil du ofte skulle rammesætte opgaveløsningen og kommunikere pejlemærker og retning."
"Du leder måske ugentlige møder og vil også ofte varetage både daglig dialog med dine kolleger og derved de mere vanskelige samtaler, der indimellem opstår. Du repræsenterer et bindeled mellem opgaveløsning og ledelse og vil derfor i høj grad skulle bidrage til at skabe mening og betydning gennem din kommunikation," skirver COK.dk.
Læs mere her.
Center for Offentlig Kommunikation (COK) udbyder i 2016 modulet 'Kommunikation i ledelseslignende funktioner - (Modulet "Kommunikation" på diplomniveau)
Modulet henvender sig til koordinatorer, teamledere, projektledere, tovholdere og udviklingskonsulenter.
"Når du som medarbejder skal navigere i ovenstående udfordringer, stiller det store krav til dine kommunikative kompetencer. På trods af at du måske ikke har det formelle personaleansvar, vil du ofte skulle rammesætte opgaveløsningen og kommunikere pejlemærker og retning."
"Du leder måske ugentlige møder og vil også ofte varetage både daglig dialog med dine kolleger og derved de mere vanskelige samtaler, der indimellem opstår. Du repræsenterer et bindeled mellem opgaveløsning og ledelse og vil derfor i høj grad skulle bidrage til at skabe mening og betydning gennem din kommunikation," skirver COK.dk.
Læs mere her.