- Vi vil gerne være "velfærdens Falck"
Bruger-Hjælper Formidlingen har sat seriøs vækststrategi i værk.
Men det laves der om på nu.
I løbet af 2015 etablerede Bruger-Hjælperformidlingen et sygeplejefagligt miljø omkring driften af nye specialiserede plejeopgaver. Bruger-Hjælper Formidlingen har 18 års erfaring på det respiratoriske område og varetager Respirationscenter Øst´s delegerede behandlingsansvar for knap 200 respiratoriske ordninger, fortæller administrerende direktør Jens Hornemann.
”De nye sundhedsfaglige medarbejdere får løbende mulighed for at sparre med de koordinerende sygeplejersker, der arbejder i Bruger-Hjælper Formidlingens stabsafdeling som rådgivere og supervisorer,” siger han.
Omstruktureringen og varetagelsen af de nye specialiserede arbejdsopgaver sker i forbindelse med implementeringen af en ny vækststrategi for virksomheden.
Med andre ord: Nye områder skal opdyrkes med faglært arbejdskraft.
”Vi vil gerne vækste. Vi vil gerne være ’Falck’ - med samme image og volumen - på velfærdsområdet,” siger Jens Hormann, der selv trådte til som adm. direktør i slutningen af 2014.
Skal I levere mere end hænder? Indgår mursten f.eks. også i jeres tanker om fremtiden?
”Ja, det gør det faktisk. Måske skal vi ikke selv eje, men drive vil vi gerne. Aflastningspladser, fysiske opholdssteder med kombifinansiering. Vi kigger pt. på flere forskellige muligheder,” siger Jens Hornemann.
De vil distancere sig fra brodne kar i branchen
Overenskomster og faglært arbejdskraft skal være med til at højne kvaliteten hos Bruger-Hjælper Formidlingen.
Professionaliseringen af medarbejderne i Bruger-Hjælper Formidlingen betyder ikke, at virksomheden skal afstå sine ufaglærte handicaphjælpere.
”Dem har vi i høj grad stadig brug for. Men vi vil gerne adskille os fra andre virksomheder ved at tilbyde vores ufaglærte medarbejdere bedre ansættelsesvilkår. Derfor har vi i 2015 tegnet overenskomst med FOA for at skabe faste rammer for stort set alle vores ansatte. Og vi er nu i dialog med Dansk Sygeplejeråd om overenskomst,” fortæller Jens Hornemann til Magasinet Pleje.
Konkurrenceevnen skal bl.a. styrkes, siger direktøren.
”Vi konkurrerer bl.a. med vikarbureauerne, der i langt højere grad end os har sygeplejersker og social- og sundhedspersonale ansat. Og når vi sender ufaglært arbejdskraft ud til vores kunder, konkurrerer vi med ’garagevirksomheder’, der er mere eller mindre lødige. Vores ydelse er nem at kopiere, fordi det ikke kræver uddannelse at være handicaphjælper. Det er alt for let at etablere en virksomhed, der tilbyder BPA-ordninger. Det viser sig ved nogle brodne kar i branchen. Og dem vil vi gerne distancere os fra,” siger Jens Hornemann.
Højere lønninger til faglærte
Konkurrencen med garagevirksomhederne betyder stort prispres i markedet for BPA-ordninger. Det prispres kan virksomheder som Bruger-Hjælper Formidlingen kun modstå ved at ansætte ufaglært arbejdskraft i stillinger, hvor priserne i udbuddene er meget lave.
Ansættelse af sygeplejersker og sosu-personale betyder derimod højere lønninger i dele af virksomheden, der derfor også skal kaste sig over nye markeder.
”Hvordan kan vi som privat aktør spille en rolle i trafikken mellem hospitalet og kommunen? Det synes vi er spændende at kigge nærmere på. Sygehusene mangler kapacitet og udskriver patienterne hurtigere end nogensinde. Og kommunerne mangler ressourcer til at tage imod de mange ’sygehuspendlere’. Her kan jeg sagtens se Bruger-Hjælper Formidlingen være en stærk medspiller,” siger direktøren.
I første omgang skal Bruger-Hjælper Formidlingen konsolidere den nye struktur med overenskomster og flere faglærte medarbejdere. Og så kigger man fremad mod nye udfordringer.
”Måske skal vi ikke kun beskæftige os med borgere med funktionsnedsættelser. Hele det psykiatriske område er spændende. Vi har seriøst overvejet at gå ind på ældreområdet, men foreløbig har vi droppet tanken. Jeg kan dog sagtens se Bruger-Hjælper Formidlingen indgå som stærk aktør i ældreplejen engang i fremtiden,” siger Jens Hornemann.
Overenskomster og faglært arbejdskraft skal være med til at højne kvaliteten hos Bruger-Hjælper Formidlingen.
Professionaliseringen af medarbejderne i Bruger-Hjælper Formidlingen betyder ikke, at virksomheden skal afstå sine ufaglærte handicaphjælpere.
”Dem har vi i høj grad stadig brug for. Men vi vil gerne adskille os fra andre virksomheder ved at tilbyde vores ufaglærte medarbejdere bedre ansættelsesvilkår. Derfor har vi i 2015 tegnet overenskomst med FOA for at skabe faste rammer for stort set alle vores ansatte. Og vi er nu i dialog med Dansk Sygeplejeråd om overenskomst,” fortæller Jens Hornemann til Magasinet Pleje.
Konkurrenceevnen skal bl.a. styrkes, siger direktøren.
”Vi konkurrerer bl.a. med vikarbureauerne, der i langt højere grad end os har sygeplejersker og social- og sundhedspersonale ansat. Og når vi sender ufaglært arbejdskraft ud til vores kunder, konkurrerer vi med ’garagevirksomheder’, der er mere eller mindre lødige. Vores ydelse er nem at kopiere, fordi det ikke kræver uddannelse at være handicaphjælper. Det er alt for let at etablere en virksomhed, der tilbyder BPA-ordninger. Det viser sig ved nogle brodne kar i branchen. Og dem vil vi gerne distancere os fra,” siger Jens Hornemann.
Højere lønninger til faglærte
Konkurrencen med garagevirksomhederne betyder stort prispres i markedet for BPA-ordninger. Det prispres kan virksomheder som Bruger-Hjælper Formidlingen kun modstå ved at ansætte ufaglært arbejdskraft i stillinger, hvor priserne i udbuddene er meget lave.
Ansættelse af sygeplejersker og sosu-personale betyder derimod højere lønninger i dele af virksomheden, der derfor også skal kaste sig over nye markeder.
”Hvordan kan vi som privat aktør spille en rolle i trafikken mellem hospitalet og kommunen? Det synes vi er spændende at kigge nærmere på. Sygehusene mangler kapacitet og udskriver patienterne hurtigere end nogensinde. Og kommunerne mangler ressourcer til at tage imod de mange ’sygehuspendlere’. Her kan jeg sagtens se Bruger-Hjælper Formidlingen være en stærk medspiller,” siger direktøren.
I første omgang skal Bruger-Hjælper Formidlingen konsolidere den nye struktur med overenskomster og flere faglærte medarbejdere. Og så kigger man fremad mod nye udfordringer.
”Måske skal vi ikke kun beskæftige os med borgere med funktionsnedsættelser. Hele det psykiatriske område er spændende. Vi har seriøst overvejet at gå ind på ældreområdet, men foreløbig har vi droppet tanken. Jeg kan dog sagtens se Bruger-Hjælper Formidlingen indgå som stærk aktør i ældreplejen engang i fremtiden,” siger Jens Hornemann.
Ser frem mod ny udbudslov
Bruger-Hjælper Formidlingens adm. direktør, Jens Hornemann, ser frem mod effekten af den nye udbudslov, der trådte i kraft 1. januar.
”Den nye udbudslov, som omfatter sundhedsfaglige ydelser, er langt mindre bureaukratisk end den tidligere. En af de største fordele er, at kommunerne kan invitere foretrukne aktører ind til en dialog, før en opgave sættes i udbud. Det vil være en kæmpe fordel for sådan nogle som os, der i forvejen er garant for kvalitet,” siger Jens Hornemann.
Bruger-Hjælper Formidlingens adm. direktør, Jens Hornemann, ser frem mod effekten af den nye udbudslov, der trådte i kraft 1. januar.
”Den nye udbudslov, som omfatter sundhedsfaglige ydelser, er langt mindre bureaukratisk end den tidligere. En af de største fordele er, at kommunerne kan invitere foretrukne aktører ind til en dialog, før en opgave sættes i udbud. Det vil være en kæmpe fordel for sådan nogle som os, der i forvejen er garant for kvalitet,” siger Jens Hornemann.
Artiklen er bragt 18. marts i fagbladet Magasinet Pleje. Derfor ville du normalt skulle bruge en abonnements-kode for at læse den. Vi åbner dog vores online-univers på magasinetpleje.dk for en stund. Derfor kan du lige nu læse hele Magasinet Pleje online - gratis.