23948sdkhjf

Til frisør med badekåbe og dropstativ

Man kan få ordnet håret både med og uden sygdomssnak i frisørsalonen på Hvidovre Hospital.
”Hvad nu hvis patienterne falder ned af stolen med et hjertestop?”
Det var ikke uden bekymring, at Esme Eken overtog frisørsalonen i Vandrehallen på Hvidovre Hospital i begyndelsen af 2008.
Men i dag har hun vænnet sig til at kunderne kommer ind i salonen iført badekåbe og dropstativ.
”Mine kunder er sjældent de patienter, der er allermest syge. Hvis der skulle ske noget, er der nogle, jeg kan ringe til efter hjælp. Og så er der jo også hele tiden masser af læger og sygeplejersker i nærheden”, fortæller Esme Eken i det lille baglokale bag salonen.

Tale om sygdom
Salon Eken Hairstyle ligner en hvilken som helst anden frisørsalon. Men at være frisør på et hospital kræver, at man i lidt højere grad end i almindelige frisørsaloner, skal være forberedt på at tale om sygdom.
”Jeg har været i frisørfaget i 21 år og jeg kan altid mærke på mine kunder, om de gerne vil tale om, hvorfor de er på hospitalet. Nogle vil helst være fri, fordi de gerne vil bruge frisørbesøget til at tænke på noget andet end sygdom. Men der er også nogle, der snakker rigtigt meget, og hvor jeg kan mærke, at de er glade for at komme her. De er måske kede af, at personalet har travlt og ikke har tid til at snakke så meget”, siger Esme Eken.
Hun bliver indimellem spurgt, om hun vil komme ind på en stue og klippe en patient, der ikke kan komme ud af sengen.
”Jeg har gjort det en enkelt gang, men det fungerede ikke særligt godt og det var ikke behageligt for patienten med alle de bittesmå hår, der jo ligger i sengen bagefter. Så nu siger jeg altid nej”.

Stamkunder
Mere end halvdelen af Esme Ekens kunder er patienter på hospitalet. De kommer blandt andet, fordi de er blevet indlagt akut og ikke har nået at komme til frisør. Andre kunder kommer forbi salonen inden de skal hjem, fordi de måske ikke kan komme ud et stykke tid. Nogle kunder bliver stamkunder, også efter de er udskrevet fra hospitalet.
”Der er tidligere patienter, der har været glade for at komme her, som stadig kommer og får ordnet håret hos mig. Så får de det til at passe med, at de skal til undersøgelse i ambulatoriet. Men mund-til-mund reklame har også øget min kundekreds en del, og der er også mange af hospitalets medarbejdere, der kommer her”, siger Esme Eken.
Esme Eken har også mulighed for at sætte afskærmning op, når hun ordner sine kunders hår. Det gælder f.eks. kvinder, der bærer tørklæde eller patienter, der blot ønsker at sidde uforstyrret i salonen.

Eken Hairstyle
Esme Eken er uddannet frisør hos Arne Ravn i Ballerup og arbejdede der efterfølgende i 11 år.
I februar 2008 slog hun dørene op som ejer af salonen på Hvidovre Hospital.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078