23948sdkhjf

Social indsats handler også om velfærdsteknologi

Status på handleplan for velfærdsteknologi i København viser, at teknologi gør borgere mere selvhjulpne og effektiviserer hele plejesektoren.
I København viser det sig, at Socialforvaltningens Handleplan for velfærdsteknologi giver flere selvhjulpne borgere og effektiviseringer.

En status på handleplanen er netop blevet præsenteret for Socialudvalget og her viser det sig, at ca. 750 borgere har gjort brug af velfærdsteknologi, og en større gruppe heraf har bidraget til erfaringer og udvikling af teknologien.
I alt 46 indsatser fordelt på alle Socialforvaltningens målgruppeområder blevet testet i løbet af de seneste to år. Det forventes at 2.500 borgere i 2018 vil modtage velfærdsteknologisk støtte.

"Det er meget forskellige former for teknologi, der er blevet testet: Apps, chats og videosamtaler er blevet testet på udsatteområdet, børneområdet og på psykiatriområdet. For eksempel kan borgere med kognitive funktionsnedsættelser klare mere af hverdagen på egen hånd ved hjælp af apps, og skærmbesøg giver borgere med sindslidelser en ny mulighed for kontakt til hjemmevejlederen. Det kan ikke erstatte alle de fysiske møder, men det giver fleksibilitet og nye muligheder for både medarbejdere og borgere," skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

På handicapområdet har medarbejdere og borgere også testet loftlifte og vendelagner. I den sociale hjemmepleje har der været fokus på telemedicin og vurdering af sårpleje uden at borgerne skal møde op på hospitalet.

I alt har velfærdsteknologien givet effektiviseringer på 2,1 mio. kr. fra 2014-2016, mens Socialforvaltningen forventer, at de kommende års investeringer i velfærdsteknologi vil give 10,4 mio. kr. i varige besparelser fra 2019.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.281