Hør her: Konkrete råd til kommunikation
Høreforeningen har udsendt gode råd til landets hospitaler for at lette kommunikationen med patienter med høretab.
Der findes adskillige hjælpemidler på markedet, som gør kommunikationen lettere mellem personale og patient med høretab. Foto: Høreforeningen.
Mange af jeres patienter har høretab! Faktisk hører hver 6. borger over 18 år dårligt. Hver anden patient over 75 år er høreudfordret."
Sådan starter Høreforeningen den skrivelse, de i denne uge har udsendt til samtlige hospitaler og sygehuse over hele landet.
Det er nemlig ikke altid, at kommunikationen er i top, når sundhedspersonale skal kommunikere med patienter med høretab.
Resultatet er råben til patienterne, umyndiggørelse ved at lade andre kommunikere for dem, og risikoen for fejlinformation stiger. Derfor har Høreforeningen i denne uge sendt en skrivelse med gode råd til samtlige hospitaler over hele landet.
For det er muligt - med enkle midler - at opretholde en god kommunikation.
"Vi har gjort alle hospitalsledelser opmærksomme på, at mange afdelinger ikke ønsker at oplyse en email, men kun har telefonnumre som kontaktinformation. Hvad skal man så gøre, når man ikke kan høre? Vi har eksempler på, at patienter med høretab får afslag på f.eks. tidsbestilling via sms, selv om det er også et moderne kommunikationsmiddel, der er til stede. Vi kalder det diskrimination ifølge FNs handicapkonvention," siger landsformand for Høreforeningen, Majbritt Garbul Tobberup.
Hele skrivelsen indeholder inspiration til, hvordan afdelingen kan løse disse kommunikationsproblemer.
Du kan hente skrivelsen her:
Fakta
Der er ca. 800.000 borgere med høretab i Danmark. Ca. 325.000 bruger høreapparater. Hver anden med høreproblemer er i den erhvervsaktive alder. Og blandt de ældre er hver anden over 75 år høreudfordret. Derfor er det ikke blot et mindre problem for det danske sundhedsvæsen – der er mange, som ikke kan høre, hvad sundhedspersonalet siger.
Gode råd
• Sørg for at personen med høretab er klar over, at du vil sige noget, inden du taler til vedkommende, så han eller hun kan se på dig og have fokus på det, du siger
• Tal tydeligt med normal stemmestyrke og i naturligt tempo. Råb ikke ind i øret og slet ikke mod høreapparatet.
• Tal en ad gangen.
• Se på den, du taler til.
• Tal ikke mens du fx tygger og tal aldrig med hånden for munden eller bag papir/avis.
• Reducer baggrundsstøj. Skru f.eks. ned for musik og TV eller find et roligt sted at tale sammen.
• Reducer evt. afstanden mellem dig og personen med høretab og placer dig, så der er godt lys på dit ansigt, hvorved ansigtsudtryk og læber er nemmere at aflæse.
• Hvis patienten ikke forstår, hvad du siger, prøv da at omformulere sætningen i stedet for blot at gentage.
• Ved møder med pårørende: Placér jer, så personen med høretab kan følge med. Fx ved at patienten har dagslyset i ryggen. Tal en ad gangen og ikke kun til de pårørende.
• Understøt mundtlig orientering med skriftligt materiale.
• Sørg for at personen med høretab er klar over, at du vil sige noget, inden du taler til vedkommende, så han eller hun kan se på dig og have fokus på det, du siger
• Tal tydeligt med normal stemmestyrke og i naturligt tempo. Råb ikke ind i øret og slet ikke mod høreapparatet.
• Tal en ad gangen.
• Se på den, du taler til.
• Tal ikke mens du fx tygger og tal aldrig med hånden for munden eller bag papir/avis.
• Reducer baggrundsstøj. Skru f.eks. ned for musik og TV eller find et roligt sted at tale sammen.
• Reducer evt. afstanden mellem dig og personen med høretab og placer dig, så der er godt lys på dit ansigt, hvorved ansigtsudtryk og læber er nemmere at aflæse.
• Hvis patienten ikke forstår, hvad du siger, prøv da at omformulere sætningen i stedet for blot at gentage.
• Ved møder med pårørende: Placér jer, så personen med høretab kan følge med. Fx ved at patienten har dagslyset i ryggen. Tal en ad gangen og ikke kun til de pårørende.
• Understøt mundtlig orientering med skriftligt materiale.