Chefens anerkendelse kan mindske sygefraværet
Et skulderklap eller ros for, at man gør et godt stykke arbejde er vigtig for langt de fleste.
Kim Holst, direktør i How To Win, hjælper ledere i Trekantområdet med at udvikle sig, så de blandt andet bliver bedre til at anerkende medarbejderne. Han er ikke i tvivl om, at oprigtig ros og anerkendelse er vigtig, når der er anledning til det.
"Den dygtige leder er en, som kan analysere den enkelte medarbejder og give den form for anerkendelse, der gør at medarbejderen yder sin bedste indsats uden at brænde ud," siger han til DR Trekanten.
Lektor i psykologi ved Aarhus Universitet, Hans Henrik Knoop fortæller, at behovet for at føle sig som en del af gruppen ligger dybt forankret i mennesker.
"Anerkendelse er vigtig, fordi vi er sociale individer, der er biologisk udviklet til at være afhængige af andre," siger han til DR Trekanten.
Men i en hektisk hverdag bliver anerkendelse glemt på mange arbejdspladser. Et skulderklap fra chefen er dog ret vigtigt, siger Hans Henrik Knoop.
"Den sikreste satsning man kan foretage er, at sørge for at folk trives i arbejdet. Det vil have robusthed, præstationer, loyalitet og omhu som bivirkninger. Der kommer alt mulig godt ud af at prioritere trivsel," siger han.
Knap 11.000 tilfældigt valgte lønmodtagere har deltaget i undersøgelsen fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.