"Du skal ikke stå og spise din medbragte mad på standen"
Ny bog hjælper udstillere med at få mere ud af en messe-stand. Det handler om forberedelse, men også om åbne og lukkede spørgsmål, den rette påklædning og den rette messegave.
Der er en lang række messer, der henvender sig til den danske plejesektor. Og det er ikke helt ligegyldigt, hvordan du vælger at præsentere dig selv og din virksomhed, når du poster penge i en stand. Fotoet her er fra dette års Health & Rehab, hvor udstilleren har godt fat i sit publikum. Arkivfoto: Anne Kraufekdt
Det kan bestemt være frustrerende at deltage på en stor udstilling eller salgsmesse. Det koster mange penge og masser af tid, og det er ikke altid pengene værd. Slet ikke i disse tider, hvor nettet giver helt nye marketingmuligheder.
Men messerne har vi stadig og faktisk skal der ikke så meget til for at gøre en messedeltagelse til en succes. Det kræver bare et ordentligt forarbejde.
Men hvordan? Nikolaj Holm, messedirektør på Messecenter Vesthimmerland i Aars, har gjort sig den ulejlighed at skrive en lille let læst bog med 12 gode råd om, hvordan du får succes på din messe. Den er ovenikøbet gratis.
Her er helt jordnære råd. F. eks. skal man som udstiller ikke spise sin mad på messestanden, mens man venter på kunder. Og man skal heller ikke stå og glo i sin mobiltelefon, sende SMS´er eller stå med armene over kors..
Det handler bl.a. om at få den rigtige bemanding – sprog, kropssprog og tøjstil skal passe til dem man ønsker kontakt med . Man skal være udadvendt og stille åbne spørgsmål, når en kunde viser interesse.
”Hvad synes du om messen” er f. eks. et åbent spørgsmål, mens ”synes du om messen”, inviterer til et ja, eller nej og dermed ikke åbner for dialog.
Det handler naturligvis også om at opbygge standen rigtigt og først og fremmest inddrage de medarbejdere i opbygningen, der skal bemande standen, så de tager et medansvar for aktiviteten.
Kuglepenne eller USB-stik
Det er velkendt, at små gaver som slik eller kuglepenne præger mange messetande, men skal man benytte sig af den slags, er det vigtigt, at den lille gave afspejler virksomhedens produkt.
Helt banalt – sælger man IT-ydelser, skal man ikke forære kuglepenne bort – snarere USB-stik.
Det handler også om at kunderne skal opleve og afprøve dine produkter, snarere end at se dem
Smagsprøver, konkurrencer, spil, og produkter, der kan afprøves, er gode redskaber. De skaber aktiviteter på din stand
Når folk prøver ting på egen krop, så er der en større tendens til at de vil købe.
Det gælder også om at udnytte hele tiden – man skal ikke pakke standen ned en time før lukketid.
Bogen tager udgangspunkt i at enhver messe er lige dele markedsføring (for udstilleren) og oplevelse (for de besøgende).
"12 gode råd – få det optimale ud af din messestand"
Forfatter Nikolaj Holm og Andy Madsen
Udgiver: Messecenter Vesthimmerland
Få bogen: Her kan du få bogen
12 gode råd
Få den rigtige bemanding: Hvem skal repræsentere din virksomhed og dine produkter på stand
Byg standen rigtigt op: Hvad skal være på din stand, hvor får du de møbler, og hvordan skal de transporteres til messen?
Skab gode ambassadører: Skal du lave merchandise, hvor skal det laves og hvornår skal det bestilles?
Brug de andre stande: Hvor vigtigt er det for dig, at du kommer rundt på messen? Skal du eventuelt sørge for ekstra standpersonale, der gør en rundtur mulig?
Brug hele dagen: Er der mulighed for at netværke før og efter messen, hvor har du sikret dig en arbejdsplan, der gør det muligt at I er aktive på hele messen?
Vær synlig på standen: Messetøj skal matche standens designlinje – og i skal gemme mobiltelefonerne væk
Fang kundernes opmærksomhed: Kunderne skal ’’opleve’’ dine produkter
Gør dialogen lettere: Huske de åbne spørgsmål og skab dialog om produkterne
Fra kontakt til salg: Husk ‘’elevatortalen’’ om dine produkter.
Husk nu markedsføringen: Hvad er vigtigt at fortælle før, under og efter messen?
Evalueringen er vigtig: Hvad gjorde du rigtigt – og hvad skal være bedre næste gang?
Få den rigtige bemanding: Hvem skal repræsentere din virksomhed og dine produkter på stand
Byg standen rigtigt op: Hvad skal være på din stand, hvor får du de møbler, og hvordan skal de transporteres til messen?
Skab gode ambassadører: Skal du lave merchandise, hvor skal det laves og hvornår skal det bestilles?
Brug de andre stande: Hvor vigtigt er det for dig, at du kommer rundt på messen? Skal du eventuelt sørge for ekstra standpersonale, der gør en rundtur mulig?
Brug hele dagen: Er der mulighed for at netværke før og efter messen, hvor har du sikret dig en arbejdsplan, der gør det muligt at I er aktive på hele messen?
Vær synlig på standen: Messetøj skal matche standens designlinje – og i skal gemme mobiltelefonerne væk
Fang kundernes opmærksomhed: Kunderne skal ’’opleve’’ dine produkter
Gør dialogen lettere: Huske de åbne spørgsmål og skab dialog om produkterne
Fra kontakt til salg: Husk ‘’elevatortalen’’ om dine produkter.
Husk nu markedsføringen: Hvad er vigtigt at fortælle før, under og efter messen?
Evalueringen er vigtig: Hvad gjorde du rigtigt – og hvad skal være bedre næste gang?