Ledere har også brug for en dygtig chef
Ledere har høje forventninger til deres egen chef, som omvendt kræver også meget af dem, viser ny undersøgelse som bl.a. er baseret på ledere i sundhedssektoren.
Sådan siger en af cheferne i Væksthus for Ledelses nye publikation ”Kære chef! Kære ledere!”. Publikationen beskriver god ledelse af ledere, og hvad ledere forventer af deres chefer og omvendt.
Publikationen er lavet på baggrund af en undersøgelsen fra Væksthus for ledelse, baseret på interviews blandt 25 regionale og kommunale ledere og chefer fra bl.a. det sociale område og sundhedsområdet.
"Cheferne skal stille høje krav til deres ledere, samtidig med at cheferne skal være opmærksomme på, hvilke udfordringer lederne tumler med. Der handler det for cheferne om at inddrage lederne i retning og strategi og balancere hårfint mellem at give lederne et personligt ledelsesrum og samtidigt være tydeligt til stede som chef," forklarer Signe Friberg, forhandlingsdirektør i Danske Regioner og bestyrelsesmedlem for Væksthus for Ledelse.
Det er ikke til diskussion
Cheferne giver i undersøgelsen udtryk for, at det som regel er lettere at lede ledere end at lede medarbejdere.
Årsagen er, at lederne typisk har større forståelse for den politiske dagsorden, den strategiske retning og behovet for nytænkning. De ved, hvornår noget ikke er til diskussion, og påtager sig gerne et større medansvar for at føre politiske beslutninger ud i livet, viser undersøgelsen.
Væksthus for ledelse
Væksthus for Ledelse er et samarbejde mellem Danske Regioner, KL og Forhandlingsfællesskabet. Væksthuset arbejder for at udvikle og synliggøre god ledelse i regioner og kommuner.
En af lederne i undersøgelsen
udtrykker det på denne måde:
"Som ledere kommer vi utrolig tæt på vores chef. Vi er vores chefs nærmeste sparringspartnere, og vi taler meget åbent og direkte om alt. Vi stiller også større krav til hinanden, end jeg for eksempel gør til mine medarbejdere."
Mange opgaver er ens
Men på specielt ét punkt minder de to ledelsesniveauers trods alt meget om hinanden: De er personaleledere for en gruppe mennesker, som de skal skabe resultater igennem. Chefen for en gruppe ledere, lederen for en gruppe medarbejdere.
Ledelsesopgaven består i begge tilfælde blandt andet af at anvise retning, sikre råderum, kommunikere og involvere, delegere, vise tillid, anerkende, udfordre, udvikle kompetencer og i nogen grad også at udvise omsorg.
Man kan finde hele undersøgelsen på Væksthus for Ledelses netside her