Patientassistenter på akutafdeling i Horsens
Patientassistenterne har alle en sundhedsfaglig baggrund som sosu-assistenter med mange års praktisk erfaring. De skal være bindeled mellem patienter og andre fagprofessionelle på afdelingen.
Patientassistenter på Hospitalsenheden Horsens, Dagny Krogh Vinjeborg og Helle Kjærsgaard Jørgensen. Foto: Hospitalsenheden Horsens
Patientassistenternes fornemste opgave er at sørge for, at patienter og pårørende føler sig ventede og velkomne på afdelingen. De indgår derfor gerne i en dialog med patienterne for at høre, om de mangler en smertestillende ispose, noget læsestof eller følgeskab til en undersøgelse.
- At være patientassistent er simpelthen et drømmejob for os, fordi vi kan gøre en masse gode ting for patienterne, som kan være svært for det øvrige plejepersonale at få tid til, forklarer to af de tre nye patientassistenter, Helle Kjærsgaard Jørgensen og Dagny Krogh Vinjeborg.
Patientassistenterne har alle en sundhedsfaglig baggrund som sosu-assistenter med mange års praktisk erfaring. De kan derfor klinisk observere patienter og blive det naturlige bindeled mellem patienter og andre fagprofessionelle på afdelingen.
- Vi samarbejder bl.a. med afdelingens sygeplejersker om at tage os af indlagte patienter, som har brug for ekstra ernæring. Vi kan hjælpe med at dele mad ud og have en særlig opmærksomhed på patienter, som har brug for flere mellemåltider, forklarer de to patientassistenter.
Baggrunden for ansættelsen af de tre patientassistenter er bl.a. et ønske om at sikre ventede patienter i Skadestuen den information, de hver især har brug for. Patientassistenterne samarbejder med akutkoordinatoren i forhold til at sikre patienterne information om eventuel ventetid. Akutkoordinatoren har det samlede overblik over afdelingens patienter og hastegrader i forhold til behandling.