23948sdkhjf

NAVNE: Ny professor skal forske i sundhedsdata

På IT-Universitetet i København skal Minna Isomursu blandt andet forske i, hvordan man kan forbedre services i sundhedssektoren ved hjælp af data.

IT-Universitetet i København har ansat Minna Isomursu som professor i interaktions- og co-design per 1. januar 2017. Hun skal blandt andet forske i, hvordan man kan forbedre services i sundhedssektoren ved hjælp af data.

Minna Isomursu kommer fra en stilling som professor ved fra Oulu Universitet i det nordlige Finland og har gennem sin karriere haft stillinger både i den akademiske verden og i private virksomheder som Nokia. De sidste ti år har hun forsket i design af digitale services, co-design og participatory design, særligt inden for sundhedssektoren. På ITU vil hun fortsat beskæftige sig med sundhedssektoren. I øjeblikket interesserer hun sig specielt for, hvordan sundhedsvæsenet kan forbedre dets services ved hjælp af personlige data. At gøre data overskuelige og brugbare for både patienter og læger er én af udfordringerne – og den er ikke alene teknisk.

- Den enorme mængde af forskellige typer sundhedsdata er virkelig udfordrende set fra et brugerperspektiv, fordi det er meget svært at få en helhedsforståelse af de data, der er til rådighed. Det kan også være svært overhovedet at få adgang til dataene, fordi de ligger spredt forskellige steder, siger Minna Isomursu.

Hun mener, at servicedesign er nødvendigt for at kunne gøre data mere tilgængelige, men også i forhold til at skabe værdi med rå data. I øjeblikket vejleder Minna Isomursu blandt andet ph.d.-projekter om, hvordan personlige sundhedsdata kan gøres lettere tilgængelige for patienterne, og hvordan data kan bruges til at designe personaliserede plejeforløb.

Design skal skabe værdi for alle

Tidligere har Minna Isomursu lavet flere forskningsprojekter om design af digitale services til ældre. Blandt andet har hun arbejdet med et projekt, hvor ældre borgere fik mulighed for at bestille måltider via mobiltelefonen. Teknikken voldte ingen problemer for de ældre, men det viste sig, at muligheden for at vælge mellem fiskesuppe eller frikadeller ikke var specielt efterspurgt – de ældre var tilfredse med maden uanset.

Eksemplet viser, at hovedudfordringen ved nye it-løsninger ofte ikke handler om usability eller teknik, men om at identificere, præcis hvor man kan skabe merværdi, mener Minna Isomursu. 

- Inden for servicedesign taler man om, at en service kun er succesfuld, hvis den skaber værdi for alle parter – virksomheden, der leverer servicen, medarbejderne og kunderne. Vi kunne tilføje digitale komponenter til mange eksisterende services. Udfordringen er oftest ikke teknologien, men derimod at identificere de cases og konstellationer, hvor man kan skabe værdi for alle, siger hun.

Minna Isomursu holder tiltrædelsesforelæsningen ”Co-design for service” torsdag den 2. marts kl. 14-15.30 i auditorium 2 på ITU. Alle er velkomne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094