23948sdkhjf

Aalborg: Fælles beredskab skal forebygge nedbrud

Aalborg Kommune og Telenor har som en direkte konsekvens af nedbruddet tidligere på ugen etableret et fælles beredskab

Aalborg Kommunes nødkaldeanlæg var ude af drift fra mandag eftermiddag til tirsdag morgen på grund af et systemnedbrud udløst af en opdatering hos Telenord.

Som Magasinet Pleje tidligere har omtalt, bevirkede nedbruddet, at borgere med bevilliget nødkald mandag aften og natten til tirsdag ikke kunne tilkalde hjemmeplejen og sygeplejen via nødkaldet. Under nedbruddet tog Aalborg Kommunes nødberedskab over og sendte ekstra indkaldt personale på tryghedsbesøg hos de mest udsatte og syge borgere, mens Vagtcentralen tog imod opkald fra borgere og pårørende.

- Jeg er meget tilfreds med nødberedskabets indsats under nedbruddet. Hjemmeplejen og sygeplejen har været i kontakt med alle berørte borgere, og Vagtcentralen har taget hånd om alle henvendelser på telefon, fortæller rådmand Thomas Krarup.

- Telenor har forklaret, at nedbruddet blev udløst af en systemopdatering hos dem. Det her er en af de fejl, som bare ikke må ske. Det skaber utryghed og kan i værste fald have alvorlige konsekvenser for den eller de borgere, som ikke kan tilkalde den nødvendige hjælp. Under mandagens nedbrud koncentrerede vi os fuldt ud om at skabe tryghed og tage hånd om borgerne. Og det er heldigvis lykkedes – ikke mindst fordi også pårørende, politi, lægevagt, sygehus og pressen har hjulpet os med at få budskabet ud til alle, og det er vi meget taknemmelige for, siger Thomas Krarup.

Aalborg Kommune og Telenor har som en direkte konsekvens af nedbruddet etableret et fælles beredskab. Aftalen betyder, at Aalborg Kommune fremover får direkte besked om kommende opdateringer. Det skal sikre, at kommunens nødberedskab er forberedt på et muligt nedbrud og hjælpe til, at fejlen kan findes og rettes hurtigere.

- Vi må konstatere, at ingen systemer er helt sikret mod nedbrud, men med et fælles beredskab kan vi bedre forebygge og hurtigere løse problemet, hvis noget lignende skulle ske igen, konstaterer ældre- og sundhedschef Annette Secher fra Ældre og Handicapforvaltningen.

Mandagens nedbrud omfattede 2.100 borgeres nødkald. Aalborg Kommune har dagligt cirka 110 kald via nødkald.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125