Fejl på 12.000 stemmesedler til ældrerådsvalg i Aalborg
Aalborg Kommune har konstateret fejl på de trykte stemmesedler til ældrerådsvalget.
På de udsendte stemmesedler til brevvalg til ældrerådet er der ved en fejl kommet kandidater til lokalrådene med på listen. Det betyder, at alle udsendte stemmesedler skal annulleres og kasseres, og at Aalborg Kommune skal sende nye stemmesedler ud til de 12.000 borgere, som skal brevstemme.
De nye stemmesedler til brevvalg sendes ud fra i dag mandag den 25. september og skulle dermed gerne være fremme hos borgerne senest mandag den 2. oktober. Dermed har brevvælgerne stadig en uge til at stemme. Brevstemmerne skal nemlig postes senest den 9. oktober for at nå frem, inden ældrerådsvalget slutter. |
Der er 30 kandidater til ældrerådsvalget. På de udsendte, fejlbehæftede stemmesedler er der 42 navne. Dermed kan en optælling af navne på stemmesedlen afgøre, om det er den korrekte eller fejlbehæftede stemmeseddel. De nye stemmesedler er påtrykt teksten ”NY STEMMESEDDEL” omgivet af en rød ramme øverst på stemmesedlen. Fejl får ingen indflydelse på afholdelse af ældrerådsvalg
- Vi er rigtig, rigtig kede af situationen, men heldigvis er fejlen blevet opdaget meget hurtigt, og derfor kan vi også nå at rette den og afholde valget som planlagt, forklarer sekretariatschef Kirstine Kejser.
- Vi ved ikke præcist, hvordan fejlen er opstået, men der er tale om en menneskelig fejl. Den blev opdaget meget hurtigt, fordi en borger ringede ind og gjorde os opmærksomme på, at der var flere kandidater på stemmesedlen end i den medsendte pjece med præsentation af kandidater til ældrerådet. Det opkald er vi meget taknemmelige for, siger hun.
SeniorDigital sidder klar til at hjælpe ældre, som har spørgsmål i forbindelse med afstemningen. Der er sat ekstra bemanding ind for at besvare tvivlsspørgsmål om stemmesedler og om ældrerådsvalget generelt.
I Aalborg Kommune er cirka 12.000 borgere over 60 år fritaget for digital post. Det svarer til cirka 25 % af de stemmeberettigede til ældrerådsvalget.