23948sdkhjf

Nyt værktøj til velfærdsteknologi og hjælpemidler

Onlineværktøjet VITO er udviklet af HUMAN TECH i samarbejde med Aarhus Kommune og kører fra 1. oktober.

Når en borger går og falder eller ikke længere kan holde på sin kaffekop kan det være svært for de pårørende at vide, hvordan de bedst kan hjælpe. VITO er et nyt onlineværktøj, der tager udgangspunkt i den enkeltes udfordringer i hverdagen, og foreslår konkrete løsninger som f.eks. en rollator, en sammenklappelig stol med sæde eller en robotarm eller spildesikret kop. 

VITO er udviklet af HUMAN TECH i samarbejde med Aarhus Kommune og kører fra 1. oktober.

VITO skyder sig ind mellem brugeren og Hjælpemiddelbasen (HMI-basen). Det er en service, der har manglet indtil nu, mener Jette Skive, rådmand for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune.

Når VITO har koblet brugerens fysiske tilstand med hjælpemidler og teknologier, får man en liste over produkter. Listen har billeder og oplyser forhandler, og stort set alt kan købes online. Man kan også bruge listen, når man søger om at blive visiteret til hjælpemidlerne hos kommunen.

Når de danske kommuner bliver koblet på VITO, er perspektiverne i platformen endnu større, siger Ivan Kjær Lauridsen, velfærdsteknologichef i Aarhus Kommune.

- Fra årsskiftet bliver det muligt at klare en visitation til hjælpemidler og velfærdsteknologier online. For eksempel kan en person, der bliver svimmel ved bad, få forslag af VITO om at anskaffe et håndtag med sugekop til montering i brusekabinen. Vedkommende udfylder herefter en ansøgning, underskriver på tro og love med NemID og sender ansøgningen afsted til sin kommune. Ventetiden reduceres til gavn for ansøgeren, og metoden sparer tid og penge for kommunen. Der er allerede flere kommuner, der er interesserede, og ydelsen er selvfølgelig fortsat gratis for den enkelte borger, siger Ivan Kjær Lauridsen. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094