Dansk Erhverv: Ny aftale har både styrker og mangler
Et enigt Folketing har indgået en politisk aftale, der skal forebygge konkurser i ældreplejen. Hos Dansk Erhverv har man længe arbejdet for netop at forebygge disse konkurser, fortæller velfærdspolitisk fagchef Rasmus Larsen Lindblom.
- Dansk Erhverv bakker op om aftalens krav til kommunerne og de private leverandører. Det gælder for eksempel de kommunale beredskabsplaner og til garantistillelse. Vi har bidraget med konkret forslag til, hvordan kommunerne kan arbejde med garantistillelse i samarbejde med virksomhederne, siger han.
Men kommunernes beredskabsplaner og krav til virksomhederne om garantistillelse kan ikke stå alene, mener Dansk Erhverv.
- Det er helt afgørende for de ældres valgfrihed, at der også i fremtiden er robuste og fagligt stærke virksomheder. Det er en klar forudsætning for ældres valgfrihed. Det afgørende er, at borgeren kommer i centrum. Her tager aftalen desværre kun halvt fat, siger han.
Mere lige konkurrence
Skal borgerens frie valg styrkes og konkurser forebygges, skal der sikres en langt mere lige konkurrence mellem kommuner på den ene side og de private leverandører på den anden, mener han.
- Regeringens egen rapport viser sort på hvidt, at konkurrencen er både vind og skæv. For eksempel beregner kommunerne langt fra altid egne priser korrekt, og dermed undlader kommunerne under den såkaldte godkendelsesmodel at sikre de private leverandører den samme pris, som kommunens egen hjemmepleje. På den baggrund er det positivt, at kommunerne nu eksplicit i aftalen forpligtes til at efterberegne egne priser og dermed grundlaget for prisen til de private. Det er også positivt, at aftalen lægger op til bedre kontrakter, herunder kommunale kontrolberegninger, siger Rasmus Larsen Lindblom fra Dansk Erhverv.
Han tilføjer, at han gerne ser, at kommunerne også gennemfører egentlige kontrolbud og konkurrenceudsætter deres egen hjemmepleje.
Det er dog skuffende, mener han, at politikerne ikke ønsker at stille krav til, hvordan borgerne informeres om deres ret til selv at vælge.
- Vi ved, at cirka hver tredje ældre ikke kender til muligheden for selv at vælge. Her havde politikerne muligheden for sætte borgeren i centrum, og det er et klart minus i aftalen, at den mulighed ikke grebet, siger Rasmus Larsen Lindblom.
En anden klar mangel er, at borgerens mulighed for sammenhæng og et kendt ansigt på tværs af paragraffer ikke styrkes med aftalen, mener han.
- Også her havde politikerne en mulighed for eksempelvis at lade rehabiliteringen være omfattet af det frie valg. Det er et område, hvor vi ved, at de private har kompetencerne, siger Rasmus Larsen Lindblom.