Taskforce skal finde forsinkede prøvesvar på hovedstadens hospitaler
Patientsikkerheden i Region Hovedstaden er øget med it-systemet Sundhedsplatformen.
Men når der er områder, hvor systemet ikke fungerer, skal det selvfølgelig løses.
Sådan siger Svend Hartling, koncerndirektør i regionen, efter at Politiken har beskrevet, hvordan flere læger på sygehuse i hovedstaden har oplevet, at vigtige svar på prøver ikke når elektronisk frem via det nye it-system.
- Vi har lavet et system, som er sikrere, ved at man får en elektronisk tilbagemelding, når svaret er klar. Men nogle steder er det glippet, og det tager vi alvorligt, siger Svend Hartling.
- Men det er lidt en skæv diskussion, for der er hundredtusinder af svar, som kommer fuldstændig korrekt ind og bliver set.
Politiken skriver, at ansatte på Rigshospitalet har oplevet, at kræftpatienter kom for sent i gang med behandlingen, fordi prøvesvar blev overset eller forsinket.
Avisen skriver også, at læger på Hvidovre Hospital og Amager Hospital siden 1. september har anmeldt 15 utilsigtede hændelser.
Det har været i tilfælde af, at der har været mistanke om, at en patient havde kræft, men hvor prøvesvaret enten er forsinket eller slet ikke er kommet frem.
Svend Hartling fortæller, at det drejer sig om, at prøvesvarene er landet i forkerte elektroniske postkasser.
Region Hovedstaden har nu nedsat en taskforce, der skal undersøge, hvorfor prøvesvarene ikke altid lander de rigtige steder.
- Vi har nedsat en gruppe, som går målrettet igennem systemet og undersøger, om det er fordi systemet er sat forkert op, eller om det er fordi lægerne bruger systemet forkert, eller der kan være en teknisk fejl, siger han.
Taskforcen afslutter sit arbejde i december.
/ritzau/
Kilde: /ritzau/