23948sdkhjf

Tilfredsheden stiger hos akutte patienter

Patienterne vurderer især, at personalet er gode til at lytte, når man beskriver sin sygdom eller skade, viser den netop offentliggjorte Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser i Akutmodtagelser.

Tre ud af fire patienter på landets akutmodtagelser- og klinikker var i 2017 i høj grad tilfredse med den hjælp de modtog.

Det viser Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser i Akutmodtagelser - LUP Akutmodtagelse, som er en årligt tilbagevendende måling af patienternes oplevelser.

7606 personer, som i august og september besøgte en akutmodtagelse/klinik uden efterfølgende at blive indlagt, har vurderet deres besøg. 69 procent af patienterne i akutmodtagelserne og 77 procent i akutklinikkerne er i høj grad eller i meget høj grad tilfredse, hvilket på en skala fra 1 til 5 giver en gennemsnitsscore på 3,9 for akutmodtagelser og 4,1 for akutklinikker. Det er en forbedring i forhold til 2016, hvor scoren lød på 3,7 og 4,1, skriver Danske Regioner på sin hjemmeside.

Patienterne vurderer især, at personalet er gode til at lytte, når man beskriver sin sygdom eller skade, at personalet giver letforståelig information, og at personalet svarer fyldestgørende på spørgsmål.

Ifølge undersøgelsen er patienterne i akutmodtagelser- og klinikker mest utilfredse med, at man ikke får information om, hvornår man kan forvente at blive undersøgt, og at man ikke bliver tilstrækkeligt informeret om, hvordan ventetiden udvikler sig.

I undersøgelsen indgår patientsvar fra 43 akutmodtagelser- og klinikker på landsplan.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078