23948sdkhjf

Undersøgelse: Både chefen og de ansatte får stress af dårlig ledelse

Hver fjerde medarbejder mener at kvaliteten af ledelse er ringe, og det skader både virksomhedens produktivitet og økonomi. Dygtig ledelse kan halverer sygefraværet.
Både ledere og ansatte er ofte stressede og oplever problemer med arbejdspres og ledelseskvalitet.

Det viser en ny omfattende undersøgelse om ledelse og psykisk arbejdsmiljø, som COWI har udført for FTF.

Mere end hver femte leder og medarbejder siger at de ofte eller hele tiden er stressede. Blandt årsagerne er et højt arbejdspres og manglende balance mellem krav og ressourcer.

Og ledelseskvalitet har stor betydning for problemerne - både for ledere med personaleansvar og for de ansatte, viser den nye undersøgelse.

Hver fjerde for dårlig
For selv om halvdelen af FTF'erne en oplever en høj kvalitet af ledelse og en relativt høj grad af tillid mellem medarbejdere og ledere, er de plads til forbedring.

Halverer sygefraværet

Lav ledelseskvalitet hænger ifølge FTF sammen med større risiko for stress og højere sygefravær.

Men det kan forbedres ved at styrke ledelseskvaliteten.

Hos FTF'ere, der har en meget lav ledelseskvalitet, er andelen af stressede fire gange så høj, 44 procent, mod kun 11 procent hos dem, hvor lederen gør det godt. Og sygefraværet er næsten dobbelt så højt - 15,4 dage mod 8 dage.
Omkring hver fjerde oplever nemlig middel ledelseskvalitet, mens næsten hver fjerde FTF'er svarer at kvaliteten af ledelse er ringe. Og selv om mange vurderer, at de får social støtte fra deres nærmeste leder, gælder det ikke for en ud af seks.

Og det er ikke uden betydning for virksomhedens økonomi og lederens succes. For undersøgelsen viser nemlig samtidigt, at stress blandt FTF'erne falder til en fjerdedel og sygefraværet til det halve, når de oplever god ledelse.

- Det er positivt, at halvdelen af FTF'erne oplever høj ledelseskvalitet, men der er klart plads til forbedring. Det er en væsentlig ledelsesopgave at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress og andre belastninger. FTF foreslår en ny bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, og at ledere med personaleansvar uddannes i psykisk arbejdsmiljø, så de er klædt på til at forebygge og håndtere problemer, siger FTF-formand Bente Sorgenfrey.

Rammer lederne selv
Men det er ikke kun de ansatte, der har problemer med kvaliteten af ledelse. Problemerne rammer også mellemlederne, hvor kun lidt over halvdelen mener, at der er en høj ledelseskvalitet på arbejdspladsen. De oplever især, at deres nærmeste leder ikke er god til at løse konflikter. Det samme gør sig gældende for medarbejderne.

Problemet for lederne er også, at de mål og krav, der er styrende for deres arbejde, ikke understøtter kvalitet i arbejdet og ikke bidrager til et godt arbejdsmiljø. Hver fjerde leder siger, at der mangler balance mellem krav og ressourcer.

- Når mange ledere selv peger på, at der mangler balance mellem krav og ressourcer, og at mål og krav ikke understøtter kvalitet og arbejdsmiljø, er det er stort problem, som selvfølgelig påvirker både ledere og ansattes arbejdsmiljø. Det er meget bekymrende og understreger behovet for en ny bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, siger Bente Sorgenfrey.

Forbedrer produktivitet og sygefravær
Lav ledelseskvalitet kan føre til både lavere produktivitet, mere stress og større sygefravær, viser den nye rapport, der peger på et væsentligt forebyggelsespotentiale gennem styrket ledelse.

Omkring halvdelen af FTF'erne oplever høj ledelseskvalitet. Men næsten hver fjerde FTF'er oplever en lav ledelseskvalitet i deres arbejde. Og en ud af seks mangler social støtte fra deres nærmeste leder.

Lav ledelseskvalitet fører blandt andet til lav jobtilfredshed og lav motivation og engagement i arbejdet. Det er desuden forbundet med lav indflydelse og lav rolleklarhed, viser rapporten.

- Vi ved, at lav indflydelse og rolleklarhed fører til en lavere produktivitet og lavere mulighed for at levere kvalitet i arbejdet. Og vi ved, at lav jobtilfredshed og engagement fører til større personaleomsætning. Det har altså konsekvenser for mulighederne for at levere et godt resultat på arbejdspladserne, hvis ledelseskvaliteten ikke er i top. Uddannelse af ledere i psykisk arbejdsmiljø er afgørende, mener Bente Sorgenfrey.

Ønske om ny lederuddannelse
FTF's Lederråds formand Claus Hjortdal, der også er formand for Skolelederforeningen, bakker op om forslaget om en bekendtgørelse og en ny lederuddannelse i psykisk arbejdsmiljø:

- Ledelsesopgaven er i stigende grad kompleks, og lederne er bevidste om det store ansvar, der følger med opgaven. Det vil være godt med en ny bekendtgørelse, der understøtter ledelsens opgave, og at lederne igennem et kompetenceløft bliver klædt endnu bedre på til at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø, siger Claus Hjortdal.

Ved ikke nok om problemet
Mange ledere efterlyser også selv mere viden om psykisk arbejdsmiljø. Samtidig stiger de psykiske belastninger på jobbet, dokumenterer tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Alligevel er kun få ledere med personaleansvar klædt tilstrækkeligt på til at skabe et godt, psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress blandt deres medarbejdere.

Det viser et særtræk fra en undersøgelse foretaget af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø blandt 2.394 ledere og virksomhedsrepræsentanter fra 2015.

De blev spurgt, om ledere med personaleansvar bliver uddannet i at håndtere det psykiske arbejdsmiljø. Nej eller kun i ringe grad, svarer halvdelen af lederne og virksomhedsrepræsentanterne.

Giver stor jobtilfredshed
Lav ledelseskvalitet hænger ifølge FTF sammen med større risiko for stress og højere sygefravær. Deres undersøgelse peger nemlig på et væsentligt forebyggelsespotentiale ved at styrke ledelseskvaliteten. Sammenligner man FTF'ere, der har en meget lav ledelseskvalitet med FTF'ere, der har en meget høj ledelseskvalitet, er andelen af stressede fire gange så høj - 44 procent mod 11 procent - og sygefraværet næsten dobbelt så højt - 15,4 dage mod 8 dage.

Høj ledelseskvalitet fører omvendt til stor jobtilfredshed, stor motivation og engagement i arbejdet, færre stressede, lavere sygefravær etc.

En indsats for at forbedre arbejdsmiljø, trivsel og helbred kan derfor med fordel tage afsæt i en indsats for at styrke ledelseskvaliteten på arbejdspladserne, konkluderer FTF.

Cowi's undersøgelse for FTF dækker svar fra 9.641 personer. Af dem er 702 ledere.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094