Telefoncoaching skal forebygge genindlæggelser
Én procent af danske patienter står for 30 procent af udgifterne i sundhedsvæsenet. Samtidig oplever patienter med kronisk sygdom en forringet livskvalitet med bl.a. gentagne hospitalsindlæggelser.
Dette er baggrunden for regeringens nationale satsning, Aktiv Patientstøtte, der er et paradigmeskifte i sundhedsvæsenets møde med den kronisk syge patient.
Onsdag stod Aktiv Patientstøtte bag en stor midtvejskonference i København, da projektet nu har rundet halvdelen af de 15.000 patienterne, der skal deltage i projektet.
- Erfaringer fra andre studier viser, at denne type indsats kan føre til højere livskvalitet og forebygge unødvendige indlæggelser, fortæller Anne Hvenegaard, programleder for Aktiv Patientstøtte.
Ny computermodel udvælger patienter
Som noget helt nyt udvælges patienter på baggrund af data om diagnoser og hidtidigt forbrug i sundhedsvæsenet. Kernen i Aktiv Patientstøtte er den personlige telefoncoaching af patienterne i en afgrænset periode på typisk seks til ni måneder.
Patienterne ringes jævnligt op af en fast støttesygeplejerske. Patienten hjælpes eksempelvis med at prioritere og overskue sin situation, så vedkommende bedre kan handle på sine udfordringer.