Brugere vil ikke have teknologi stoppet ned i halsen
En ny rapport, der bliver offentliggjort i dag, viser, at mennesker med handicap har det godt med velfærdsteknolgi - sålænge teknologierne er tilpasset den enkelte bruger.
- Undersøgelsen viser, at velfærdsteknologi opfattes positivt, når borgeren sættes i centrum, når der er fokus på en individuel og tryg implementering, og når man ikke tror, at teknologi er en hurtig vej til at spare på hjælp, skriver Dansk Handicap Forbund i en pressemeddelelse.
Det er forbundets social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg, der står bag surveyen, der er den første af sin art blandt mennesker med bevægelseshandicap.
Dansk Handicap Forbund mener, at teknologi er god og brugbar, men at det er vigtigt, at bruges i samspil med den bruger, der skal have det.
- Det er helt centralt i vores arbejde, at systemet skal forstå det enkelte menneskes individuelle behov. Funktionsnedsættelser påvirker den enkelte forskelligt og livssituationer er forskellige. Det skal implementering af velfærdsteknologien tage udgangspunkt i, hvis den skal opfattes positivt og komme til at fungere ude hos den enkelte borger. Det ser jeg også afspejlet i undersøgelsen, og jeg håber, vi kan bruge det til at understrege, at produktet er en ting, men at implementering og opfølgning er mindst lige så vigtigt, siger formand for social- og arbejdsmarkedspolitisk udvalg i Dansk Handicap Forbund, Inger Steen Møller.
Hovedkonklusioner fra undersøgelsen: - Ca. halvdelen af respondenter med et selvrapporteret handicap angiver at have erfaring med brug af velfærdsteknologi. Teknologierne bidrager til brugernes selvhjulpenhed, større fleksibilitet og en mere værdig tilværelse. Mange efterlyser dog bedre opfølgning. Holdningen til velfærdsteknologi blandt brugere er også positiv, men en ud af tre er bekymrede for, at indføring af ny teknologi vil erstatte eller forringe den hjælp de får fra kommunen.
|