23948sdkhjf

Rådmand erkender politikeransvar: Plejepersonalet har manglet støtte

Aalborg Kommune har i går straks-iværksat en række tiltag som konsekvens af hård kritik i medierne, som stammer fra pårørende og beboere, primært på Fremtidens Plejehjem.

Rådmand Jørgen Hein siger, at det blandt andet er de aktuelle udfordringer på ældreområdet, der har manglet "opmærksomhed fra politikerne." 

- Vi ved - også fra andre kommuner - at der særligt er to udfordringer for en række af landets kommuner inden for vores område i øjeblikket. Dels bliver plejehjemsbeboere generelt svagere og dermed mere plejekrævende, og dels er forventningen fra patienter og pårørende til aktiv kommunikation fra læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale kraftigt stigende. Det er udfordringer, som mange af landets kommuner sidder med, og det ser vi også som en del af årsagen til vores udfordringer, siger Jørgen Hein.

Han erkender, at forvaltningen ikke har været tilstrækkelig opmærksom på udviklingen, og at medarbejdere og ledere har manglet støtte.

 - Jeg skal være den første til at erkende, at det er en ny virkelighed, som vi i forvaltningen ikke har været tilstrækkeligt opmærksomme på at tilpasse os. Det er kritikken af Fremtidens Plejehjem tydelige eksempler på. Alene navnet Fremtidens Plejehjem gør jo, at forventningerne med god grund sættes højt, siger han og fortsætter:

 - I Aalborg har vi et dygtigt sundheds- og plejepersonale, og jeg har stor tillid til fagligheden på vores institutioner. Den rejste kritik bør ikke rettes mod medarbejderne. Ansvaret ligger først og fremmest hos os politikere.

- Vi tager hver eneste borgerhenvendelse alvorligt, og kritikken af blandt andet Fremtidens Plejehjem er blevet evalueret grundigt. Vi har derfor haft en række drøftelser - både politisk og i samarbejde med de relevante embedsmænd - og har erkendt, at vi skal forbedre os på en række områder. Det tager vi nu konsekvensen af, og vi har stor tiltro til, at det kan afværge en del af problemerne. Vi er dog også bevidste om, at det ikke bliver sidste gang, at der kommer klager over nogle af vores institutioner, men at vi skal blive bedre til at forebygge blandt andet gennem bedre kommunikation. Vi er altid åben for en dialog med alle borgere.

Umiddelbart er der ikke penge i den plan, et enigt udvalg har vedtaget. Men rådmanden understreger, at der generelt set er flere penge på vej til området.

- I forbindelse med budgetforhandlingerne har vi for første gang i flere år fået tilført midler til ældreområdet. Fuld demografiregulering – 22 millioner kroner – og det betyder, at vi får flere penge, fordi der kommer flere ældre. Det er første gang, vi har fået det i syv-otte år, siger han.

Men så er der vel også et syv-otte års efterslæb?

- Jo, men jeg synes, at udvalget og jeg har fået vendt spiralen. Samtidig fik vi seks millioner kroner til ekstra nattevagter.

Men hvis vi tager det beløb, svarer det til seks-syv flere ansatte ifølge jeres egne beregninger. Der er 40 plejehjem. Så hvor meget batter det?

- Det forslår, som det forslår. Det er vi klar over, siger Jørgen Hein.

Rådmanden oplyser, at det er nyt for ham, at der skulle være problemer på Fremtidens Plejehjem, fordi der kun er to nattevagter til 75 beboere. Oprindelig var der sat tre vagter af, men på grund af sensorer i gulvene mente man, at der kunne skæres ned. Men nu lytter han til kritikken, siger han.

- Det vil vi jo evaluere nu. Vi har ikke hørt før, at det skulle være et problem, siger han.

Rådmand på aftenvagt
En anden del af kritikken mod politikerne er, at de ikke ved, hvad der foregår ude på plejehjemmene. Jørgen Hein erkender, at han ikke har været med på en vagt endnu. Men det sker snart - på Lykkevang i Svenstrup.

- Der skal jeg med på en aftenvagt. Jeg har ikke været det endnu. Indrømmet. Men jeg har været ude med hjemmeplejen og sygeplejen. Jeg synes, at det var vigtigt for mig de første par år at komme ud at se det her kæmpe område.

Rådmanden mener, at nøgleordet er "kommunikation".

Men nogle gange er der kommunikeret med beboere og pårørende, men der er bare ikke sket noget efterfølgende?

- Sådan skal det selvfølgelig ikke være. Når man får en henvendelse, skal man svare på den, og når man får klage, svarer man på dem. Jeg vil have en forvaltning, hvor vi behandler vores borgere ordentligt. Det skal være ordentligt det her. Det har jeg altid stået for som person, og det skal det også være, hvor jeg er rådmand. Jeg vil have ordentlighed, siger Jørgen Hein.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094