Rapport: Demensindsats er for sløj
En femtedel af alle, der er nyligt diagnostiseret med demens, hører aldrig fra kommunen, selvom kommunerne har pligt til at levere opsøgende rådgivning og relevante tilbud. Det viser en ny undersøgelse fra Alzheimerforeningen.
Dem, der får kontakt med kommunen, oplever desuden, at informationen om relevante tilbud er mangelfuld og at demensindsatsen rammer skævt.
Undersøgelsen er baseret på over 1.500 besvarelser fra mennesker med demens og deres pårørende.
Støtte og rådgivning, når demensen rammer, skal helst gives senest to uger efter diagnosen er stillet - ellers opleves de mindre relevante, viser ny undersøgelse fra Alzheimerforeningen.
- Hvis kommunen tager kontakt til familien efter en uge, oplever to ud af tre, at kommunens tilbud om støtte og hjælp i høj grad er relevante, men går der fire uger er det tal faldet markant til en tredjedel. Vi ved også, at belastningen af pårørende opleves markant mindre ved en tidlig indsats. Så det giver god mening for kommunerne at være opsøgende og sætte ind senest to uger efter diagnosen er stillet, hvis alle deres gode demensinitiativer rent faktisk skal gøre en forskel for målgruppen, fortæller direktør i Alzheimerforeningen, Nis Peter Nissen, der har analyseret resultaterne af undersøgelsen.
- ... at dømme på svarene i vores undersøgelse har kommunerne desværre et stykke vej igen, før den målsætning er opfyldt. Og det er en stor skam for alle parter, for vi ved at en tidlig opsøgende indsats kan gøre et demensforløb langt bedre for både de ramte familier og det system, der skal hjælpe dem, forklarer Nis Peter Nissen.