Alarmsystem og nødkald som en service
Det har været normen, at mange forskellige medarbejdere hos en kommune eller region, er involveret, når der skal visiteres og installeres alarmsystemer eller nødkald til borgere både på plejecentre og i private hjem. Med den nye Tunstall Freedom bliver alle services samlet på en platform, hvor kommunen hele tiden kan skalere op og ned efter behov. ”Vi håndterer alle led i kæden. Det skaber tryghed hos både borgere og kommune, fordi vi har et tæt partnerskab, hvor alt er samlet et sted. Kommunerne tegner et abonnement, så vi sørger for løsningen 24/7,” siger Jesper Christensen, der er Business Development Manager hos Tunstall A/S. Medarbejderen i kommunen kan med et enkelt klik på en app sikre, at en borger får installeret en alarm. App’en muliggør også kontakt til borgeren, der skal have alarmen samt til pårørende, hvis der er behov for det. Tunstalls tekniske team sætter systemerne op tager sig af al drift og vedligehold af hele det bagvedliggende tekniske set up.
Over 5.000 brugere i Aarhus Kommune
En af de kommuner, som har taget imod den nye løsning, er Aarhus Kommune, der er ved at udrulle løsningen. Aarhus Kommune har fået en aftale, der indeholder udstyr, implementering og driftsafvikling. Tunstall fungerer desuden som en strategisk samarbejdspartner, der fremadrettet giver input til videreudvikling af området.
”Vi har valgt løsningen, fordi vi gerne vil sikre, at der er ensartet udstyr på tværs af ældreboliger, plejecentre og hjemmepleje i vores syv distrikter og 51 plejehjem,” fortæller Jesper Dahlsen-Jensen, der er kommunens projektleder. Jesper Dahlsen-Jensen har været med fra begyndelsen i hele udbudsprocessen og sidder i Sundhed & Omsorg, Bygningsafdelingen – og deltager i de løbende styre- og arbejdsgruppemøder med Tunstall.
”Før havde vi et virvar af forskellige systemer, hvor nogle af dem var mere end 25 år gamle. Med den nye løsning får borgeren en større tryghed. Medarbejderne får samme system på tværs af plejesektoren, hvilket skaber genkendelighed,” forklarer Jesper Dahlsen-Jensen.
Trygt at få tekniker på besøg
Hos Tunstall har de oprettet en ny Managed Service afdeling, der tager sig af bestillingerne, så installationen foregår indenfor det aftalte tidsrum. Selv teknikerne, Alarmsystem og nødkald som en service der skal installere alarmerne, er særligt håndplukkede for at skabe en god oplevelse hos borgerne. ”Vi har ansat en række tryghedsteknikere, som er teknikere, der egentligt var gået på pension, men nu arbejder et par dage om ugen igen. De ældre har taget rigtig godt imod de modne teknikere, der giver sig god tid til at forklare, hvordan systemerne virker,” siger Jesper Christensen.
"Vi har valgt løsningen, fordi vi gerne vil sikre, at der er ensartet udstyr på tværs af ældreboliger, plejecentre og hjemmepleje i vores syv distrikter og 51 plejehjem”
Jesper Dahlsen-Jensen, projektleder i Aarhus Kommune
Medarbejdere får tid til kerneopgaverne
Med Tunstall Freedom sikrer kommunerne også, at de altid har den senest opdaterede teknologi. Det er Tunstall, der ejer udstyret og varetager, at opdatering og service indgår i abonnementet. ”Det er en lettelse for vores medarbejdere, at de ikke selv skal forholde sig til tekniske spørgsmål, opsøge og finde information om ny teknologi. Ved at outsource den del af opgaven får medarbejderne mere tid til kerneopgaverne,” fortæller Jesper Dahlsen-Jensen.
Tunstall Freedom, der er medicinsk godkendt, bruges også til overvågning indenfor telemedicin på hospi taler i blandt andet Region Syd, hvor en tablet via Bluetooth ude hos brugeren sender målinger som vægt, blodtryk, iltmætning, hjerterytme osv. til sygeplejerskerne på hospitalet.
TUNSTALL FREEDOM STÅR FOR:
www.tunstall.dk |